„Gliwickie Metamorfozy” |
Cmentarze Puszczy
Piskiej
–
Stowarzyszenie
Na Rzecz Ochrony Krajobrazu Kulturowego
Mazur
„Sadyba” |
Krzysztof Worobiec
Zdjęcia
: "Sadyba"
X.2008 |
|
www.gliwiczanie.pl |
|
gliwickie_metamorfozy@op.pl |
|
|
|
|
|
|
Strona
internetowa Stowarzyszenia |
|
|
|
|
|
|
|
Mazurskie
cmentarze rodzinne leżące w
pobliżu wiosek lub nieistniejących już często siedlisk są ważnym świadectwem
historii i istotnym elementem krajobrazu kulturowego Mazur. Te zakładane
w sąsiedztwie pałaców i dworów, były miejscem pochówków członków
możnych rodzin (np. rodziny Kullack-Ublick w Ubliku), dlatego budowano na
nich monumentalne kaplice grobowe (neogotycka kaplica Lehndorffów w Sztynorcie). Ale cmentarze
rodzinne spotykać można także nieopodal pojedynczych gospodarstw
wiejskich lub osad leśnych. Niektóre z nich są całkiem spore np. w
Ukcie lub Wojonwie, na innych znajdują się tylko dwa-trzy groby (jak koło
Nowej Ukty) lub tylko tyle pozostało (np. w Kulinowie koło Mikołajek
stoi tylko jeden krzyż). Niekiedy miejsca pochówków znajdują się w
niewielkiej od siebie odległości - w Iznocie (gm. Ruciane-Nida), na obu
brzegach Krutyni, w promieniu 200 m są aż trzy! Czasami tylko drzewa
rosnące w charakterystycznym czworoboku świadczą, że w tym miejscu
istniał kiedyś cmentarz (np. w Śwignajnie). Spotkać je można bardzo
często w lesie, co świadczy o tym, że w pobliżu istniała kiedyś jakaś
siedziba ludzka. Niektóre cmentarze są zadbane, inne opuszczone,
zaniedbane i porośnięte krzakami, narażone na kradzieże metalowych
elementów ogrodzeń i krzyży. Stojące na nich kaplice są często w
katastrofalnym, wymagającym natychmiastowej opieki stanie (np. kaplica
rodziny Schenk zu Tautenburg w Dobie). Przyroda też robi swoje i coraz
trudniej odróżnić mogiły ziemne.
W
południowych Mazurach były to najczęściej cmentarze ewangelickie. Ale
spotyka się też cmentarze, na których pochowani są wyznawcy innych
religii; katolicy, starowierzy, prawosławni, żydzi. Na cmentarzu
wyznania mojżeszowego w Mikołajkach zachowało się 45 macew (w tym 23 w
bardzo dobrym stanie). Na niektórych cmentarzach jak np. na cmentarzu
prawosławnym w Wojnowie obok krzyży prawosławnych stoją krzyże
katolickie. Zachowane cmentarze
w tej okolicy powstawały
najczęściej w drugiej połowie XIX wieku i na początku XX wieku. Zdarza
się, że obok grobów przedwojennych znajdują się groby całkiem nowe
(Bobrówko, Ukta)). W rejonie
wsi Ukta (gm. Ruciane Nida, pow. Pisz) spotkać można bardzo dużo
cmentarzy ewangelickich i starowierskich.
|
|
|
|
|
|
|
Cmentarze
starowierców.
W
1830 roku rozpoczął się nowy rozdział historii Mazur: nieopodal wioski
Ukty (gmina Ruciane-Nida, powiat Pisz) pojawiła
się nowa społeczność o odmiennym wyglądzie, religii i zwyczajach, która
utworzyła „rosyjską kolonię”.
Tymi XIX-wiecznymi „kolonizatorami” Wielkiej Puszczy byli
starowiercy (starowierzy, staroobrzędowcy, filiponi). Dziewicze
tereny Puszczy Piskiej, z dala od ludzi i cywilizowanego świata były
idealnym miejscem osiedlenia dla szukających schronienia i spokoju prześladowanych
w swojej ojczyźnie odszczepieńców od prawosławia. W ten sposób zapoczątkowane
zostały wsie Onufryjewo, Wojnowo (ośrodek religijny), Kadzidłowo, Gałkowo,
Mościska, Piotrowo-Osiniak, Ładne Pole (Śwignajno), Zameczek i Piaski.
Po 1945 większość starowierców opuściła Mazury.
W
tej niewielkiej enklawie religijnej istniały aż trzy klasztory, z których
do dzisiaj tylko jeden zachował się w Wojnowie. Cennym
świadectwem i czytelną pozostałością po znikającej obecnie religii
oraz istotnym elementem krajobrazu kulturowego, wyróżniającym ten teren
od pozostałej części Mazur, są cmentarze starowierskie. Znajdujące się
na nich najstarsze, zapewne jeszcze z XIX-go wieku, groby opatrzone są płaskimi
kamieniami, częściowo ociosanymi, na których wykuto starowierskie krzyże.
Ponieważ nie posiadają wykutych dat i nazwisk, nie wiadomo kto i kiedy
został pod nimi pochowany. Brak też najstarszych krzyży drewnianych -
religia starowierców nie pozwalała na podnoszenie czy naprawianie przewróconych
ze starości lub uszkodzonych drewnianych krzyży, które przewrócone
uległy naturalnemu rozkładowi. Na omawianym terenie znajduje się 8
cmentarzy starowierskich. Dwa z nich znajdują się w Wojnowie, nieopodal
klasztoru, malowniczo położone nad brzegiem jeziora Duś. Mniejszy,
cmentarz przyklasztorny, z białymi drewnianymi krzyżami stanowi miejsce
pochówku mniszek. Nieco dalej, na wzgórku, znajduje się rozległa
nekropolia wiejska, na której chowano osoby świeckie. Poza tym duży i
zadbany cmentarz znajduje się w Gałkowie, mniejsze w Onufryjewie i
Kadzidłowie - wszystkie one są nadal używane. Niewielkie i opuszczone
cmentarze znajdują się w Śwignajnie (Ładne Pole), Osiniaku i Iwanowie.
Ten ostatni, najmniejszy a zarazem najbardziej zaniedbany, został w 2007
roku uporządkowany przez wolontariuszy Stowarzyszenia
„Sadyba” w ramach „Międzynarodowego wolontariatu w
ochronie krajobrazu kulturowego Warmii i Mazur”.
Na
początku XX w. wśród starowierców nastąpił rozłam - część z nich
(„jedinowiercy”) powróciła do Kościoła Prawosławnego
– stąd w Wojowie cerkiew prawosławna, a tuż przy niej cmentarz na którym obok krzyży prawosławnych stoją też krzyże
katolickie.
|
|
|
|
|
|
Gałkowo - widok ogólny czynnego cmentarza
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Onufryjewo - nadal czynny cmentarz
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kadzidłowo - ten cmentarz jest jeszcze używany
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Starowierski krzyż ulegający rozkładowi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wojnowo - jeden z najstarszych nagrobków kamiennych
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wojnowo - detal krzyża
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DZIAŁANIA
CZŁONKÓW STOWARZYSZENIA
Dokumentowanie:
-
Od 2002 roku (a więc jeszcze przed powstaniem Stowarzyszenia Sadyby)
dokumentowałem cmentarze okolic Ukty ( gm. Ruciane-Nida): sporządzałem
opisy stanu cmentarzy, spisywałem napisy na zachowanych nagrobach,
wykonywałem dokumentację fotograficzną etc. Za wykonaną dokumentację
wybranych cmentarze z okolic Ukty otrzymałem dwukrotnie II nagrodę w IX
i X edycji Konkursu na Opisanie Zabytkowych Cmentarzy Warmii i Mazur (2002
i 2003 roku).
-
Od września 2005 roku do sierpnia 2008 roku w ramach kolejnych edycji
rocznego projektu: „ Międzynarodowy wolontariat w ochronie
krajobrazu kulturowego Warmii i Mazur” (we współpracy ze Wspólnotą
Kulturową „Borussia” z Olsztyna) wolontariusze ( z Polski,
Niemiec i Rosji) dokumentowali cmentarze starowierskie (w ramach
inicjatywy Stowarzyszenia Sadyba mającej na celu utworzenie „Starowierskiego Parku Kulturowego”). |
|
|
|
|
|
Porządkowanie:
Wolontariusze
(w ramach w/w projektu), członkowie Stowarzyszenia wraz z mieszkańcami
okolicznych wiosek porządkowali cmentarze w okolicy Ukty w gminie
Ruciane-Nida:
2003
– przed powstaniem
Stowarzyszenia Sadyby, uporządkowano
cmentarz rodzinny w Nowej Ukcie, (po lewej stronie drogi Ukta –
Mikołajki). Naprawiliśmy zniszczone (potrzaskane) krzyże: 2 żeliwnych
i 1 kuty
– połączono połamane elementy, posadowiono
(zabetonowano) w pierwotnym miejscu na cmentarzu i usunięto dziką roślinność.
30
czerwca 2004 – uporządkowanie cmentarza ewangelickiego w Nowej
Ukcie - Kolonii,
(po
prawej stronie drogi z Gałkowa do leśniczówki Ukta),
|
|
|
|
|
|
26
października 2005 – ponowne porządkowanie cmentarza ewangelickiego
w Nowej Ukcie
– Kolonii, (po
prawej stronie drogi z Gałkowa do leśniczówki Ukta),
27-28
października 2005
– uporządkowanie cmentarza ewangelickiego w Nowej
Ukcie
(po prawej strony drogi Nowa Ukta
– Wypad),
|
|
|
|
|
|
przed pracami porządkowymi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wolontariuszka podczas prac inwentaryzacyjnych
|
|
|
|
|
|
|
|
|
po pracach porządkowych
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29
października 2005
– uporządkowanie ewangelickiego cmentarza w
Zameczku, (po lewej stronie drogi Wojnowo
–
Gałkowo),
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
jesień
2006 – porządkowanie
cmentarza starowierskiego w Iwanowie (po lewej stronie drogi Gałkowo – Wojnowo) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
sierpień
2008 – porządkowanie
starowierskiego przyklasztornego cmentarza w Wojnowie,
czyszczenie drewnianych krzyży i ich ponowne malowanie farbą olejną,
naprawa i malowanie ogrodzenia. Działania w ramach polsko-niemieckiego
obozu harcerskiego zorganizowanego w ramach rocznego projektu: „Międzynarodowy
wolontariat w ochronie krajobrazu kulturowego Warmii i Mazur” (we
współpracy ze Wspólnotą Kulturową „Borussia” z Olsztyna). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nowy
projekt:
W
przygotowaniu nowy projekt Stowarzyszenia Sadyba pt.: „Zagubione
Wioski Puszczy Piskiej”, mający na celu „przywrócenie do
krajobrazu” nieistniejących już wiosek, które zostały
rozszabrowane i rozebrane po 1945, znikając tym samym z mapy. Projekt ma
obejmować inwentaryzację pozostałości po wioskach, głównie
zachowanych i jeszcze czytelnych cmentarzy, ich porządkowanie i
restaurację, stworzenie szlaku turystycznego, dokumentowanie i opisanie
oraz wydanie folderu etc. Realizacja projektu przewidziana jest w ramach
letniego polsko-niemieckiego obozu młodzieżowego organizowanego przez
Wspólnotę Kulturową Borussia z Olsztyna we współpracy zarządzającym
terenem Nadleśnictwem Pisz, Stowarzyszenia Sadyba (autorem projektu), pod
merytoryczną opieką Regionalnego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków
w Olsztynie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|