„Gliwickie Metamorfozy” |
Zabrzański Hortus
Judaeorum |
Dariusz Walerjański
X.2008 |
|
www.gliwiczanie.pl |
|
gliwickie_metamorfozy@op.pl |
|
|
|
|
|
|
Strona
internetowa Stowarzyszenia (2023) |
|
|
|
|
|
|
|
"Wiem,
że mnie do śmierci prowadzisz, do wspólnego, miejsca żyjących"
(Job 30,23)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cmentarz został założony w II poł. 1871
r. na peryferiach miasta na terenie dawnej XVIII w. kolonii, położony przy
ul Cmentarnej, z dala od centrum miasta. Wejścia na ten magiczny "żydowski
ogród", jak w średniowieczu określano cmentarze, strzeże metalowa
brama z dwoma starotestamentowymi emblematami w postaci dwóch "gwiazd
Dawida". Nekropolia została założona zgodnie z zaleceniami Talmudu
nakazującymi, by owo "święte miejsce" znajdowało się w odległości
co najmniej 25 metrów od najbliższego domu mieszkalnego.
W języku hebrajskim jest kilka określeń pojęcia cmentarz: Bet Chaim -
dom życia, Bet kwarot - dom mogił, Bet Olam - dom wieczności lub Bet Moed
Lechom Chaj - dom uroczystego zgromadzenia wszystkich żyjących. Wszystkie
te nazwy mają swoje uzasadnienie w religii żydowskiej w wierze w
zmartwychwstanie i występują w Biblii Hebrajskiej. Parcelę o powierzchni
1 ha. pod niezbędny cmentarz podarował gminie żydowskiej ostatni właściciel
Zabrza Guido Henckel von Donnersmarck.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cmentarz był i jest dla Żydów
miejscem zawsze otaczanym czcią, był kojarzony z "Bramą do
nieba", lecz bez uprawiania kultu zmarłych. Religia judaistyczna
uznaje miejsca pochówku za szczególne sacrum i nie zna pojęcia likwidacji
cmentarza. Najważniejsze jest to, co kryje ziemia i nie ma większego
znaczenia to, co i w jakim stanie zachowało się na powierzchni cmentarza.
Nagrobek jest tylko znakiem wskazującym uświęcone miejsce.
Kamienny nagrobek stawiano w pierwszą rocznicę śmierci, co było uważane
za "uroczysty i radosny moment dla zmarłego". Zasady tej religii
nie zezwalają na jakiekolwiek inne, poza grzebaniem zmarłych, użytkowanie
terenu raz przeznaczonego na pochówek. Prochy w stanie nienaruszonym
powinny oczekiwać na dzień Sądu Ostatecznego. Ta podstawowa zasada w
religii mojżeszowej wyróżnia obrządek pogrzebowy od podobnych obyczajów
w religii katolickiej. Ceremonią pogrzebową wraz z przygotowaniem pochówku
zajmowało się stworzone w tym celu w gminie bractwo pogrzebowe Chewra
Kadisza. Najpóźniej w pierwszą rocznicę śmierci stawia się kamienny
nagrobek zwany po hebrajsku macewą, który powinien być zwrócony
epitafium w kierunku Jerozolimy - Ziemi Obiecanej i tak jest też na zabrzańskiej
nekropolii. Na odwiedzanych grobach zamiast składania kwiatów - bo one są
przeznaczone dla żywych - kładzie się kamyki i jest to zwyczaj uświęcony
wieloletnią tradycją.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wyjątkowy charakter tej żydowskiej
nekropolii bierze się z niezwykłego zestawienia występujących obok
siebie tradycyjnych skromnych macew z monumentalnymi przyściennymi
zdobionymi kolumnami i trójkątnymi tympanonami rodzinnymi grobowcami nawiązującymi
swym wyglądem do świątyń starożytnych. Takie zestawienie jest wynikiem
postępującej wśród zabrzańskich Żydów asymilacji, od dawnego obyczaju
i surowych nauk religii mojżeszowej, ku postępowi i modzie państwa
pruskiego.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kształt cmentarza
przypomina literę "L". Został założony w czterech etapach i
obecnie jego całkowita powierzchnia wynosi ponad 1 hektar. Cmentarz posiada
14 kwater, w których spoczywa około 1000 osób wyznania mojżeszowego, z
czego na powierzchni zachowało się 671 nagrobków.
Po zakończeniu II wojny światowej, od stycznia 1945 r. do 1953 r., chowano
w jednej z kwater Żydów przybyłych do Zabrza z terenów wschodnich, którzy
na terenie miasta tworzyli od podstaw Polską gminę żydowską. Ich
nagrobki często oprócz skromnego epitafium w języku hebrajskim, czasami
ograniczającym się wręcz tylko do symbolu gwiazdy Dawida, posiadają
napisy w języku polskim.
Najbardziej wymownym powojennym nagrobkiem na tym cmentarzu jest grób młodej
dziewczyny Blumy Wajn, więźniarki obozu zagłady w KL Auschwitz
zastrzelonej w Zabrzu podczas zamachu w styczniu 1946 r.
|
|
|
|
|
|
W obrębie cmentarza
znajduje się 266 drzew 13 gatunków. Najliczniejszą grupę stanowią
grochodrzewy, przez niektórych poetycko nazywane "akacją afrykańską",
którymi planowo została obsadzona główna aleja cmentarna wybrukowana
kamienną kostką. Podobnie obsadzono poprzeczne alejki cmentarza, które w
całości tworzą przejrzysty i czytelny układ kompozycyjny.
Podstawową rośliną na terenie całego cmentarza jest bluszcz pospolity. W
sztuce sepulkralnej symbolizuje on, poprzez swoje wiecznie zielone liście,
nieśmiertelność.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pochówki na cmentarzu żydowskim odbywały się od kwietnia 1871 r. do 1954
r., w którym to zaprzestano grzebania zmarłych. W najbardziej wiekowej części
cmentarza po lewej stronie, na początku głównej alei znajdują się trzy
najstarsze nagrobki utrzymane w kanonie macewy. Są to nagrobki dzieci:
Moritza Adlera, Johanny Friedman oraz Helen Schüller, zmarłych według
kalendarza żydowskiego w 5631/32 roku od stworzenia świata, czyli w
1871/72 r.
O tradycyjnej formie nagrobków w tej najstarszej części
cmentarza oprócz kształtu nagrobka świadczy także treść
charakterystycznego hebrajskiego epitafium napisanego w "świętym języku".
Każde epitafium, oprócz imienia i przymiotów zmarłego podaje jego
patrymonium określające identyfikację przynależności rodzinnej.
Nazwiska dziś widoczne na nagrobkach, o brzmieniu najczęściej niemieckim,
Żydzi w państwie pruskim przyjęli dopiero w pod koniec XVIII w. Stałym
elementem tekstu jest także data zgonu zapisana według kalendarza żydowskiego,
liczona od początku stworzenia świata i podana według skróconej daty.
Cmentarz żydowski jest jedyną nekropolią w Zabrzu gdzie daty urodzin i śmierci
są podawane od stworzenia świata.
Każde epitafium niemal zawsze zamyka symboliczny skrót składający się z
pięciu liter hebrajskich TNCBH: Teschi Nafscho Zerurach Bizror Hachajim
oznaczający: niech dusza jego (jej) związana będzie w węzeł życia (I
ks. Samuela), będąca zarazem życzeniem wieczności dla duszy człowieka.
Większość pomników nagrobnych pokrywają inskrypcje w języku
hebrajsko-niemieckim, co było wyrazem silnej asymilacji tutejszej gminy z
kulturą niemiecką.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Symbolika, tak bardzo charakterystyczna dla cmentarzy żydowskich, na zabrzańskiej
nekropolii jest bardzo uboga i występuje tylko na kilku nagrobkach.
Najokazalsze
nagrobki powstały tu w ostatnich latach XIX i na początku XX w. Dominuje w
nich styl historyczny i eklektyczny, reprezentowany przez szpalerowe
grobowce wtopione w mury przyścienne po obydwu stronach cmentarza. Nie brak
też grobów i pomników w stylu secesyjnym. Najokazalszym jest niewątpliwie
grobowiec, wybudowany z czarnego granitu szwedzkiego przy głównej alei,
rodziny zamożnego filantropa, uczonego w Torze Maxa Jechiela Böhma
zmarłego w styczniu 1904 r. Również na terenie tej nekropolii znaleźli
swoje miejsce spoczynku (pod murami na początku i na końcu cmentarza) żołnierze
rosyjscy pochodzenia żydowskiego z I wojny światowej, zmarli w Zabrzu w
1918 r. w obozach pracy oraz żołnierze armii radzieckiej polegli podczas
walk w tej dzielnicy w 1945 r.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ostatni pochówek przed zakończeniem II
wojny światowej miał miejsce w sierpniu 1941 r. Cmentarz należał do
gminy żydowskiej do 1942 r., po czym przeszedł pod władanie Gestapo. Po
wojnie, w 1945 r., odzyskała go nowo powstała na terenie miasta Polska
Gmina Żydowska, która na cmentarzu w kwaterze C dokonywała powojennych
pochówków.
U wejścia na cmentarz, po lewej stronie, można dziś zauważyć
sporych rozmiarów betonową wylewkę będącą dawniej podłogą istniejącego
do roku 1945 domu przedpogrzebowego. Dziś ta niewielka nekropolia jest
jedynym materialnym "świadectwem po ludziach, których przebywanie w
dawnym miejscu stało się już odległą i zamkniętą historią"
utrwaloną w kamieniu. Ktoś kiedyś pięknie napisał "A przecież te
kamienie nie płaczą, lecz w skupieniu ciszy przechowują tajemnice życia".
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|