„Gliwickie Metamorfozy” |
Szopki bożonarodzeniowe |
Małgorzata
Malanowicz
Zdjęcia Iwona Citkowska, Krzysztof Majnusz,
Małgorzata Malanowicz
Gliwice 2013 |
|
www.gliwiczanie.pl |
|
gliwickie_metamorfozy@op.pl |
|
Gliwice – parafia franciszkanów
Panewniki – muzeum
Szopki krakowskie
|
|
|
|
|
Tradycja budowy szopek narodziła się w XIII wieku we Włoszech. Za ich
„ojca” uważa się św. Franciszka z Asyżu, stąd do dziś
szopki w kościołach franciszkańskich należą do najbardziej znanych. W
kościele gliwickich franciszkanów od lat możemy podziwiać okazałą
szopkę, z oryginalnej
wielkości rzeźbami mistrzów snycerskich z Oberammergau w Bawarii, jedną
z największych w przedwojennych Niemczech.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jednak
ta najbardziej znana w naszym regionie, a podobno największa ołtarzowa
szopka w Europie znajduje się w Bazylice św. Ludwika Króla i Wniebowzięcia
Najświętszej Maryi Panny w Katowicach-Panewnikach. Franciszkanie zostali
sprowadzeni do Panewnik z Góry św. Anny w 1902 roku. Trzy lata później
rozpoczęto budowę kościoła i klasztoru. Początki budowy szopki sięgają
roku 1908, kiedy to zaraz po konsekracji bazyliki przez kardynała Georga
Koppa, zakonnicy przygotowali pierwszą skromną stajenkę. Po II
wojnie światowej w 1949 roku pierwszy raz wybudowano stajenkę w
centralnej części bazyliki nad ołtarzem głównym. Ostatnio w szopce
pojawiły się w latach 90. XX wieku instalacje wodne, lasery, efekty świetlne
i dymne. Stajenka budowana jest z bali i desek, nad nią rozciąga się
namalowane na płótnie sklepienie niebieskie. Wewnątrz rozstawiane są
figury z gipsu, drewna i masy żywicznej. Najstarsze z nich wykonano w II
poł. Wszystkich figur jest około 120, ale nie wszystkie są co roku
wystawiane. Co roku wymiary szopki ulegają zmianie. Aktualne wymiary są
imponujące – 10 m
głębokości,
18 m
wysokości, a szerokość razem z nawami bocznymi wynosi
32 m. W Panewnikach można obejrzeć również inne szopki z różnych stron
świata, szopkę ruchomą i z żywymi zwierzętami.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bliżej Gliwic, na uwagę zasługuje szopka z kościoła św. Józefa w Zabrzu.
Składa się na nią 27 figur naturalnej wielkości, tłem jest panorama o
wymiarach około 10 x
15 metrów. Inscenizacji urody dodaje fakt, że kościół posiada niezwykle duże prezbiterium, podniesione jeszcze na dwunastu stopniach.
Dodatkowo ustawiane jest specjalne rusztowanie, które sprawia, że będące na
różnych wysokościach figury są świetnie widoczne z prawie każdego miejsca w
świątyni. Od kilku lat szopka jest bogato iluminowana.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tradycyjne śląskie szopki domowe tzw betlejki (betlyjki) do niedawna
towarzyszące
powszechnie świętom Bożego Narodzenia zawsze nawiązywały swoim
charakterem do szopki kościelnej. Śląska „betlyjka” to
szopka z luźno ustawionymi w stajence i wokół niej nieruchomymi
figurkami. Dzieciątko, Święta Rodzina, trzej królowie, trzech
pastuchów, anioł, wołek i osiołek musiały być zawsze – to
kanon. Inne figurki, np. wielbłąd, były już w śląskiej szopce rzadkością.
Początkowo
figurki wykonywano głównie z drewna, ale od połowy XIX wieku wobec
coraz szerszego zainteresowania – zaczęły je wypierać masowo
produkowane seryjne figurki z gipsu czy wypalonej gliny, a od pocz. XX
wieku także z papier-mâché.
Figurki były drogie, dlatego
zakup rozpoczynano od Świętej Rodziny, a w następnych latach wzbogacano
szopkę o kolejne figury Trzech Króli, pastuszków i zwierząt. Własnoręcznie
robiło się stajenkę, najczęściej przygotowywał ją ojciec rodziny.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Produkowano je m.in. w Zakładzie Sztuki Kościelnej Kazimierza Schaeffera w
Piekarach Śląskich. Trafiały do domów, zwłaszcza mieszczańskich i
robotniczych, rzadziej widywało się je na wsiach. Tam również produkowano
duże figury do szopek kościelnych. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po wojnie wiele się zmieniło. Gipsowe figurki uchodziły za
drobnomieszczańskie i niemodne. Mówiło się o nich nawet z pewnym zażenowaniem,
wszyscy byli zauroczeni szopkami krakowskimi.
Ich odrębność wykształciła się około II
połowy XIX wieku. Twórcami tej oryginalnej formy byli początkowo
murarze i pracownicy budowlani z przedmieść Krakowa. Stylowa różnorodność
krakowskich zabytków dostarczała twórcom bogatego źródła inspiracji.
Wykształciła się szopka w formie smukłej budowli z dominującymi wieżami. Były dwa rodzaje szopek:
małe, bez teatrzyku, przeznaczone do postawienia pod choinki i duże,
dochodzące nawet do trzech metrów, przystosowane do odgrywania przenośnego
lalkowego widowiska ze specjalnie pisanymi tekstami i muzyką.
Podczas I wojny światowej władze austriackie zakazały kolędowania z
szopkami. By nie dopuścić do zaniku szopkarskiej tradycji, w 1937 roku z
inicjatywy Jerzego Dobrzyckiego – wielkiego miłośnika krakowskich
tradycji i zwyczajów – zorganizowano u stóp pomnika Adama
Mickiewicza konkurs na najpiękniejszą szopkę krakowską. I znów światowa
wojna przerwała tę tradycję… Od 1946 roku organizacją konkursu
zajmuje się Muzeum Historyczne Miasta Krakowa. Konkurs wykreował nowy
rodzaj szopki krakowskiej, umownie nazwany szopką konkursową.
Poza nielicznymi wyjątkami, szopki te nie pełnią już swej pierwotnej
funkcji – nie są scenkami dla odgrywania przedstawień, miejsce
kukiełek zajęły figurki nieruchome, lub – od lat 60. wprawiane w
ruch mechanizmami elektrycznymi.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W ostatnich 20 latach przypomnieli sobie o betlejkach muzealnicy.
Wystawiane były i w Gliwicach i w Zabrzu. Rośnie też grono kolekcjonerów
– wśród nich prym wiedzie pan
Leon Kampka z Chorzowa Batorego. Jego kolekcja liczy ponad
sto stajenek, powstaje jednak od podstaw od 2003 roku, wcześniejszą,
znacznie bogatszą, podarował bazylice w Piekarach Śląskich. Stajenki z
kolekcji pana Kampki przed Świętami pokazywane są na wielu wystawach,
niektóre z nich to wierne repliki przedwojennych.
Z szopkami nierozerwalnie związana jest tradycja jasełek – ale o
tym innym razem. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Materiały
źródłowe:
Skrót
artykułu p. Jadwigi Pawlas-Kos zamieszczonego w miesięczniku
„Nasze Zabrze Samorządowe” 1/2002- był to komentarz do
wystawy w Muzeum Miejskim w Zabrzu
www.mmsilesia.pl
wikipedia
www.mhk.pl
swjozef.zabrze.pl
www.franciszkaniegliwice.pl
www.opoka.org.pl
kultura.wiara.pl
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|