„GLIWICKIE
METAMORFOZY” |
Carl Schottelius –
1795–7.01.1882 |
Małgorzata
Malanowicz
IX.2014 |
|
www.gliwiczanie.pl |
|
gliwickie_metamorfozy@op.pl |
|
|
|
|
|
|
Carl Schottelius urodził się około 1795 roku w miejscowości
Clausthal położonej na terenie dolnej Saksonii. Jego rodzinne
miasto było miejscowością typowo górniczą, znaną z działających
tam od XVI wieku kopalń rud metali. Ponadto od 1775 roku w mieście
tym działała słynna Szkoła Górnicza, którą w 1865 roku
przekształcono w Akademię Górniczą. Ciekawostką związaną z
ową uczelnią jest fakt, iż jednym z założycieli szkoły był
starosta górniczy Carl Friedrich von Reden, wuj Friedricha
Wilhelma grafa von Redena, działającego na Górnym Śląsku.
Ojcem
Carla Schotteliusa był Johann Friedrich Wilhelm Schottelius, pełniący
funkcję mistrza zmianowego i mistrza kreślarskiego. Był on
pracownikiem miejscowych kopalni, a ponadto nauczał rysunku we
wcześniej wspomnianej szkole górniczej. Matką Carla była
Charlotte z domu Winter. |
|
|
|
|
|
|
Pierwsze wzmianki o jego
obecności na terenach Śląska pochodzą z drugiego dziesięciolecia
XIX wieku. Wymieniany był on w tamtym okresie w licznych wykazach
wytwórców i publikacjach, m.in. informacje o bohaterze naszej
opowieści możemy znaleźć w „Maschinenenbauer” z
Opola z 1814 roku, gdzie Schottelius wymieniany jest jako
budowniczy maszyn parowych.
|
|
|
|
|
|
|
W 1830
roku, dnia 16 maja Carl ożenił się z Sophie Christiane Auguste
Holzhausen (ur.5.4.1812), córką konstruktora maszyn
Augusta Holzhausena i Johanne Christiane Wilhelmine z domu Zweigl.
|
|
|
|
|
|
|
W tym czasie Carl nadal rozwijał się zawodowo i w 1824 roku, już
jako mistrzowi maszynowemu zostało mu powierzone zadanie budowy i
prowadzenia warsztatów maszynowych w Królewskiej Hucie Malapane
w Ozimku.
Huta Malapane była pierwszą państwową pruską hutą założoną
na terenie Górnego Śląska. Została założona z polecenia króla
Prus Fryderyka II, na terenach, na których wśród gęstych lasów
odkryte zostały bogate złoża żelaznej rudy darniowej. Nazwa
huty pochodziła od lokalizacji obiektu, gdyż zakład został założony
na terenie wodnego młyna nad rzeką Mała Panew. Początkowo huta
nastawiona była na produkcję szeroko pojętych militariów, z końcem
XVIII wieku zapotrzebowanie na produkty zbrojeniowe zmalało i zakład
rozpoczął produkcję maszyn i urządzeń dla różnych gałęzi
przemysłu oraz rolnictwa. Pod koniec XVIII wieku rozpoczęto
produkcję stali i po raz pierwszy na kontynencie europejskim
zastosowano koks do wytopu surówki. Dzięki tym nowatorskim rozwiązaniom
i rozpoczęciu produkcji maszyn parowych, huta stała się jednym
z przodujących zakładów w Europie. Trudno zatem się dziwić,
dlaczego Carl Schottelius przyjął w tym zakładzie stanowisko
mistrza.
Kariera Carla Schotteliusa w hucie rozwijała się doskonale.
Ponieważ sprowadzani do pracy w zakładzie hutnicy niemieccy nie
wywiązywali się ze swoich zadań, Schottelius przyjął na kształcenie
synów hutników ozimieckich. Posunięcie to doprowadziło do
doskonałych rezultatów w postaci wprowadzenia wielu nowatorskich
rozwiązań. Niespełna w dwa lata po uruchomieniu wspomnianych
wcześniej warsztatów maszynowych, w 1825 roku, tokarki, młyny
rozdrabniające i imadła zdobyły wyróżnienia na Wrocławskiej
Wystawie Przemysłowej.
|
|
|
|
|
|
|
Największym osiągnięciem
i potwierdzeniem doskonałych umiejętności mistrza Schotteliusa
i jego uczniów był zaprojektowany przez niego i w całości
wykonany w Hucie Malapane łańcuchowy most wiszący, będący
pierwszym w Europie całkowicie wykonanym z żelaza mostem, służącym
ludności po dziś dzień. Idea powstania mostu wiąże się ze
zmiana stosunków wodnych na rzece Mała Panew. W 1824 roku
zaistniała więc konieczność budowy nowoczesnej zapory, której
celem było zapewnienie Hucie odpowiedniej ilości wody niezbędnej
do napędu urządzeń. Plany inwestycyjne objęły też budowę
nowego mostu na drodze hrabiego Renard’a (Graff Ranard
Strasse), która prowadziła z Opola do Dobrodzienia przez tereny
huty.
|
|
|
|
|
|
|
Most był na owe czasy dziełem niezwykle nowatorskim i pionierskim. Na
murowanych przyczółkach po obu stronach rzeki ustawiono po dwa filary,
które wykonane zostały z ażurowych, odlewanych płyt skręcanych śrubami.
Były one wykonane w kształcie ostrosłupów o ściętych wierzchołkach
i wraz z łączącymi je ażurowymi belkami tworzyły rodzaj portalu. Przęsło
mostu zostało zawieszone na cięgnach z pojedynczych prętów, a odciągi
zakotwione na stałe w gruncie wykonane zostały z łańcuchów o kutych
ogniwach łączonych sworzniami. Jezdnię tworzyły drewniane belki.
Most
ma
31,5 m
długości i
6,6 m
szerokości. Jego budowa pochłonęła 57 ton odlewów żeliwnych i 14 ton
stali. Nośność obliczeniowa wynosiła 3 tony, natomiast w praktyce most
wytrzymywał obciążenia aż pięciokrotnie większe. O mistrzostwie inżynierskim
Schotteliusa świadczy również fakt, że most przetrwał wielką powódź
w 1830 roku, kiedy to całkowitemu zniszczeniu uległa zapora wodna na Małej
Panwi.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dnia 26 września 1827 roku przeprowadzona została próba nośności
mostu. Dokonano tego poprzez przepędzenie 75 sztuk bydła
zebranego w okolicznych wioskach. Uroczyste otwarcie mostu nastąpiło
w 1827 roku. Dokonali go nadinspektor hutniczy Freitag, kierownik
huty oraz Carl Schottelius, projektant i budowniczy mostu.
Towarzyszył im radca prawny Johann Friedrich Julian von Reil,
przedstawiciel Wyższego Urzędu Górniczego z Wrocławia, który
jako pierwszy, wieziony zaprzęgiem, dostąpił przejazdu nowym
mostem.
Niewątpliwie most ten jest arcydziełem śląskich mistrzów i
dziś jest zabytkiem klasy zerowej. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Od lat trzydziestych XIX wieku dzieje rodziny Schotteliusów
związane są z Gliwicami. Mistrz maszynowy wraz z rodziną zamieszkali w
dzielnicy hutniczej, przy dzisiejszej ulicy Jagiellońskiej (dawna
Kronprinzenstrasse), pod numerem 11. Według spisu z grudnia 1852 roku pod
tym adresem mieszkało również czworo dzieci: 21-letni Carl, 14 letni
Gustav, 12 letnia Laura i 5 letnia Minna. Jak donoszą źródła
historyczne małżeństwo Schottelius miało również syna Wilhelma,
urodzonego w 1832 roku, który zmarł w wieku niemowlęcym. Tutaj też
Carl Schottelius został właścicielem własnej fabryki „Maschinenfabrik
von C. Schottelius”. Firma ta figuruje m.in. w spisie górnośląskich
firm z roku 1892. Nazwa fabryki jest również wymieniana od 1882 roku w
„Der Oberschlesiche Wanderer”, w corocznym spisie ofiarodawców
na cele dobroczynne. Po raz ostatni jej nazwa odnotowana została tam w
1897 roku.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Carl Schottelius zmarł 7 stycznia 1882 roku w
Gliwicach na zapalenie płuc. Po jego śmierci gliwicka firmę
produkującą maszyny przejął jego syn Carl. Po 1897 roku brak
wzmianek związanych z działalnością rodziny Schottelius w
Gliwicach. Prawdopodobnie w tym roku Carl junior wraz z całą
rodziną opuścili nasze miasto. Posesję przy u. Jagiellońskiej
11 wraz z fabryką przejęła sąsiednia firma –
Huldschinsky AG.
|
|
|
|
|
|
|
Carl Schottelius i jego żona zostali
pochowani na Cmentarzu Hutniczym w Gliwicach (mówi o tym odręczna
notatka w zbiorze portretów wykonanych przez Wilhelma Beermanna).
Dokładne miejsce pochówku nie jest znane. W grudniu 2010 r.
nasze stowarzyszenie ufundowało symboliczny nagrobek małżeństwa.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Źródła:
Akta
Rodzin Gliwickich w Archiwum Państwowym w Gliwicach
materiały
Stowarzyszenia Dolina Małej Panwi
www.hutniczy.malanowicz.eu
www.sdmp.pl
www.scdk.pl
www.gornoslaskie-dziedzictwo.com
www.wikipedia.pl
Zdjęcia
archiwalne:
portrety
rodziny Schottelius znajdują się w zbiorze zdjęć Wilhelma
Beermanna w Muzeum w Gliwicach,
stare
pocztówki i prasa archiwalna
Zdjęcia
współczesne: Ewa Hordyniak, Marek Klimurczyk
Opracowanie:
Anna Kołodziej
Gliwice
2011 |
|
|
|
|
|
|
|
|
porozmawiaj na FORUM
|
|
|