W niedzielę 31 lipca 2011 roku Klub wspólnie ze Stowarzyszeniem
Metamorfozy Gliwickie zorganizował Rodzinny
Rajd Rowerowy z Metamorfozami „
Z biegiem kolei wąskotorowej”. Pomimo
deszczowej pogody o godzinie 9:00 na gliwickim rynku pojawiło się
35 osób.
Tematem rajdu był system kolejowego transportu wąskotorowego i
lokalnej komunikacji publicznej, jaki ukształtował się w
naszym mieście w ostatniej dekadzie XIX w.
Dwie kolumny rowerzystów udały się na ul Górnych Wałów,
gdzie zachował się jedyny fragment mijanki jedne j z pierwszych
linii tramwajowej w naszym mieście o prześwicie 30 cali pruskich
– 785 mm. Uczestników zapoznano z historią tramwaju w
Gliwicach, przebiegiem linii w mieście. Przejechano ulicą Zwycięstwa
– fragmentem trasy najstarszej linii tramwajowej z 1894.
Kolejnym etapem rajdu była trasa przebiegająca wzdłuż państwowej
kolejki wąskotorowej 785 mm, przebiegającej północnym nabrzeżem
Kanału Kłodnickiego od Fabryki Drutu, poprzez port w
Gliwicach aż do stacji Gliwice Zachód Wąskotorowe. Odcinek ten
eksploatowano od 1897 do 1986 roku.
Kolejne przystanki to: dawny plac ładowni publicznej przy ul
S.Dubois na wprost dawnego portu w Gliwicach, teren dawnej stacji
Gliwice Zachód Wąskotorowe (za ul św. Katarzyny), dawne
bocznice kolei (Zakładów Huldschinsky'ego, późniejszej Huty 1
Maja, młyna parowego braci Danzigerów, składów opałowych i
budowlanych Bernarda Karlinera i Siegfrida Troplowitza, stacja
Gliwice Wąskotorowe, łącznica kolejowa z 1905 r., betonowy most
nad Kłodnicą, wybudowana w 1899 przez firmę Kramera początkowa
stacja linii Gliwice Trynek – Rudy, zabytkowa stacja w
Rudach.
Cała trasa liczyła około 65 km. |