„Gliwickie Metamorfozy” |
„Duchy
Starej Huty”
–
za kulisami filmu
|
Małgorzata Malanowicz
Zdjęcia:
Andrzej Kupidłowski,
Małgorzata Malanowicz,
Jerzy Olejnik,
Grzegorz Ożga,
Marek Pęczak,
Karol Widuch "Gruba Klisza"
|
|
www.gliwiczanie.pl |
|
gliwickie_metamorfozy@op.pl |
|
|
Myśl o stworzeniu na Cmentarzu Hutniczym
widowiska "Światło i dźwięk" chodziła mi po głowie od
dłuższego czasu. Wprawdzie organizowane przez nas gry
miejskie cieszyły się sporym powodzeniem, ale po
"Listach z Frontu" (2014), "Potrójnym życiu Wilhelma B."
(2016) i "Niech się mury pną" (2017) nie miałam pomysłu
na kolejną spójną fabułę. Zorganizowana w 2018 roku gra
"Wehikuł czasu" to była nie dająca satysfakcji
składanka. |
|
|
|
|
|
Pierwszy zarys scenariusza powstał już w 2017
roku. Widzowie mieli się poruszać główną aleją. Narrator
przez głośnik czytałby stosowne teksty, a w przerwach
płynęłyby dźwięki dzwonów, stare kościelne pieśni,
różnojęzyczny gwar itp. Po obu stronach miały się
kolejno ukazywać postacie "bohaterów". Rozmawialiśmy o
rodzaju "czarnego teatru", o tiulowych ekranach, na
których miały być wyświetlane "ruchome obrazy", o
dymiarkach, lampkach solarnych, ledach i mnóstwie innych
efektów. Niestety na rozmowach się skończyło, bo nie
udało się skrzyknąć koleżeństwa, żeby te pomysły
przetestować na cmentarzu. |
|
|
|
|
|
Wtedy na szczęście ktoś mi przypomniał o panu
Aleksandrze Smolińskim (Ewelina - to byłaś Ty?), z
którym poznaliśmy się już wcześniej, przy okazji
"Misteriów Nepomuckich" w 2009 roku. To był strzał w
dziesiątkę !!! Za panem Aleksandrem stał prowadzony
przez niego Teatr Magazyn oraz cały sztab ludzi z
zapleczem technicznym MDK-u. |
|
|
|
|
|
Główny zamysł scenariusza - czyli oparcie się
wyłącznie na oryginalnych tekstach - pozostał bez zmian.
Wykorzystałam artykuły prasowe, pisma urzędowe,
nekrologi itp. Zasadnicza różnica polegała na rezygnacji
z widowiska "na żywo" i zastąpieniu go filmem. Choć
trochę było szkoda widowiska, ale takie plusy jak
uniezależnienie się od pogody, możliwość wykorzystania
plenerów i nagranie jako trwały zapis przedsięwzięcia -
przeważyły. |
|
|
|
|
|
Wspomniałam o plenerach. Nie mogło się obyć
bez starej Huty - czyli dzisiejszego GZUT-u. Dzięki
życzliwości p. prezes Magdaleny
Mokrzyckiej otrzymaliśmy zgodę na kręcenie w hali
modeli i przestrzeni pomiędzy budynkami. Już na
miejscu ekipa nie mogła się powstrzymać i
"wtargnęła" do jednej z pustych w niedzielę hal.
Szczęśliwie do dziś p. prezes nie urwała mi za to głowy.
Patrząc na jak wspaniałe światło trafili w tej hali
łatwo zrozumieć determinację i niesubordynację. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Willa Caro - wielkie podziękowania należą się
dyrektorowi Grzegorzowi Krawczykowi za udostępnienie, a
personelowi muzeum za cierpliwość - w końcu buszowaliśmy w willi
przez wiele godzin. Hall, narożny salon i gabinet oraz
otoczenie odegrały kilka różnorodnych ról. |
|
|
|
|
|
|
hall willi mieszkalnej |
hall - siedziba dowódcy |
|
|
|
|
|
|
hall - kantor biurowy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
biurko od prawej - gabinet
dyrektora Huty, miejsce
konsultacji technicznych |
|
|
|
|
|
|
biurko od lewej - punkt
dowódcy wojsk rozjemczych :) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wejście do urzędu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cmentarz Hutniczy - tu na szczęście nikogo nie
trzeba było pytać o zgodę :) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uzupełnieniem były fragmenty filmów nagranych
dużo wcześniej, kiedy pomysł dopiero kiełkował. Proces
odlewania - podczas nocnej wizyty w GZUT-cie (umożliwił
to nam p. Jerzy Trzoska, a "kręcił" Jurek Olejnik), przemarsz braci hutniczej
(Stowarzyszenie Dolina Małej Panwi) i Regimentu von
Lattorff z Koźla podczas Święta Mostu i Żeliwa w Ozimku,
na które wybraliśmy się z Markiem w 2018 roku.
Specjalnie dla nas uformowali się w trójki, tak jak to
było w opisie pogrzebu grafa von Einsiedel (a TV Opole
kręciło za nami, żeby nie przeszkadzać ;).
Pojechaliśmy również w maju 2019 roku do Pszczyny, na piknik
historyczny Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznej i
Kostiumingu “Krynolina”. Wprawdzie nakręcone tam filmy w
efekcie się nie przydały, ale za to zawarliśmy
nieocenioną znajomość z członkinią "Krynoliny" p.
Justyną Domżalską-Mańka, o której w dalszej części. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Główne zdjęcia - czyli
sceny aktorskie w plenerach - nakręcił p. Tadeusz
Połomski. Przeprowadził też casting wśród kur, do jakże
ważnej roli w filmie :) On również zmontował całość
filmu, w czym częściowo uczestniczyłam (miało być kilka
godzin, a były trzy popołudnia i noce do drugiej,
trzeciej nad ranem) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oprócz części
"ruchomej" ważną rolę odgrywały zdjęcia archiwalne. Ich
źródła i ofiarodawców wymieniam w "stopce". Pojawiły się
nie tylko w postaci przebitek, część z nich zebrałam w
"album" przy okazji upamiętniając atelier Wilhelma
Beermanna, a z fotografii urzędników skomponowałam
pamiątkowe tableau. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dźwięk - Profesjonalne
nagranie możliwe było dzięki studiu nagrań w MDK z
profesjonalistą p. Grzegorzem Gutowskim. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Muzyka - w zasadzie stanowiła
neutralne tło, ale była jedna perełka. Wg historyka p.
Jacka Schmidta, na jednej z płycin nagrobka Johna
Baildona umieszczono słowa psalmu z 1640 roku "Gott ist
und bleibt getreu". Muzykę tego psalmu skomponował
Johann Sebastian Bach. Maciek Porański znalazł
Kancjonał, w którym był zapis nutowy i tekst polski z
1840 roku. Specjalnie na potrzeby filmu psalm pięknie
odśpiewała p. Anna Wolak przy akompaniamencie Jakuba
Turkiewicza. |
|
|
|
|
|
Kostiumy - planując
wstępnie widowisko myśleliśmy (o jakże naiwnie), że
wykorzystamy suknie uszyte przez naszą Elę Różalską,
a dla panów "coś" się wypożyczy z teatru. Nie
zdawaliśmy sobie sprawy, że w tamtych czasach moda
zmieniała się może nie tak prędko jak dziś, ale
szybciej niż nam się wydawało. P. Justyna
zaakceptowała tylko jeden z posiadanych przez nas
kostiumów, natomiast sięgnęła do swoich przebogatych
zasobów i nie tylko sama wystąpiła w stosownych
kreacjach, ale ubrała również inne aktorki. |
|
|
|
|
|
|
kostiumy "nasze" |
|
|
|
|
|
|
"nasz" - jedyny zaakceptowany
przez p. Justynę |
|
|
|
|
|
|
A to bogata kolekcja pani Justyny i pani Kasi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Z kostiumów dla panów
największy problem stanowił mundur francuskiego
żołnierza z okresu plebiscytu. Ostatecznie
wypożyczyliśmy go aż z Poznania za duże pieniądze. |
|
|
|
|
|
|
|
Pani Justyna dbała również
na planie żeby wszystko wyglądało jak należy. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Scenografia i rekwizyty -
Różne, różniste. Przynoszone z domu, pożyczane,
wykonywane, kupowane. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Organizacja - Sprawy artystyczne wysuwają się
oczywiście na plan pierwszy, bo to po ich efektach
oceniane jest całe dzieło, ale nie można pominąć spraw
organizacyjnych, a tych było co niemiara.
Scena z ekranem i nagłośnieniem. Już miałam wstępnie przyobiecaną z
MZUK-u, już po 3 miesiącach negocjacji uzyskałam zgodę
PKP (scena miała stanąć poza ogrodzeniem cmentarza na
miejscu dawnych torów wąskotorówki), kiedy wizja lokalna
wykazała, że z powodu dwóch słupków ukrytych w
chaszczach, wóz ze sceną nie wjedzie. Nie ma zmiłuj.
Szukanie innej sceny. Załatwianie zgody MZUK na
ustawienie tej nowej mniejszej sceny na terenie
cmentarza. Pertraktacje z Tauronem odnośnie przyłączenia
do sieci (ostatecznie naliczyli znacznie więcej niż
pierwotnie była mowa, mimo, że nie przekroczyliśmy
deklarowanego zużycia).
Promocja - plakaty, ulotki, foldery, zaproszenia, gazety, media
społecznościowe.
Rozliczenie. To była największa z dotacji otrzymanych
dotąd z urzędu, więc i mój strach o manko największy.
Składając ofertę blisko rok wcześniej, naprawdę nie
mogłam dokładnie przewidzieć wszystkich kosztów, a umowa
pozwala na przesunięcia tylko w granicach 10%. I jeszcze
formalności. Te wszystkie słówka i numerki na
fakturach, które pani księgowej muszą pasować. |
|
|
|
|
|
|
Zanim jednak do rozliczeń
doszło, trwała wytężona praca... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A oto część wspaniałej ekipy: |
|
|
|
|
|
|
Aleksander Smoliński i Oskar Stramek nad scenopisem |
|
|
|
|
|
|
Justyna Domżalska-Mańka |
Katarzyna Kusiek |
|
|
|
|
|
|
|
Robert Golda |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wiktoria Trusz |
Władysław Mańka |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I nadszedł
TEN dzień :) Pogoda szczęśliwie dopisała, a frekwencja
przerosła nasze oczekiwania. Na "Metamorfozach" spoczął
obowiązek zadbania o porządek na cmentarzu. Pola z
zachowanymi grobami zostały ogrodzone taśmą, żeby
widzowie po ciemku po nich nie deptali.
Żeby w prezentacji pozostało coś z widowiska, p. Aleksander
postanowił, że aktorzy w strojach (z własnym
oświetleniem) "zejdą" z ekranu i będą się przechadzać
wśród widzów. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pomysł i
koordynacja: Małgorzata Malanowicz
Zdjęcia i montaż: Tadeusz Połomski (Pracownia filmowa
MDK w Gliwicach)
Dźwięk: Grzegorz Gutowski (Edukacyjne Studio Nagrań MDK
w Gliwicach)
Reżyseria, scenopis: Oskar Stramek (Teatr Magazyn MDK w
Gliwicach)
Opieka artystyczna, II reżyser: Aleksander Smoliński
(Teatr Magazyn MDK w Gliwicach)
Kostiumy: Justyna Domżalska-Mańka, Katarzyna Kusiek
Muzyka - psalm: Jakub Turkiewicz na organach kościoła
pw. św. Antoniego, śpiew Anna Wolak (Koło wokalne MDK w
Gliwicach)
Obsada: Justyna Domżalska-Mańka, Robert Golda, Mikołaj
Kocołek, Michał Kulasek, Katarzyna Kusiek, Łukasz
Magiera,
Władysław Mańka, Agnieszka Pajączek, Aleksander Smoliński, Oskar Stramek, Hanna
Szczęsna-Kozik (głos),
Jeremiasz Szyp, Wiktoria Trusz,
Julia Walczak, Alicja Zatorska
Źródła zdjęć archiwalnych:
Archiwum Państwowe w Katowicach, Oddział w Gliwicach
Muzeum w Gliwicach
Muzeum w Chorzowie
Śląska Biblioteka Cyfrowa
Gleiwitzer Heimatblatt
Stowarzyszenie Dolina Małej Panwi
zbiory prywatne: p. Stanisław Czerwień, p. Bogdan Zając,
archiwa rodzin Dowerg i Jüngst |
|
|
|
|
|