„GLIWICKIE
METAMORFOZY” |
Będzin – czyli niestraszny nam
mróz |
Ewa
Hordyniak
I.2010 |
|
www.gliwiczanie.pl |
|
gliwickie_metamorfozy@op.pl |
|
Nie zważając na trzaskający mróz (-17
stopni Celsjusza) całą kawalkadą udaliśmy się na zwiedzanie Będzina.
|
|
|
|
|
Nazwa "Będzin" pochodzi prawdopodobnie od imienia
osobowego Będa lub Będzan, choć piękna (aczkolwiek nieprawdziwa) legenda
mówi, jakoby miano nadał miastu (a przy okazji również i okolicznym
miejscowościom, czyli swoiście znaczącej części Zagłębia Dąbrowskiego) – sam
Kazimierz III Wielki (wg innych wersji Kazimierz I Odnowiciel). Król miał
wyrazić się podczas lustracji nadprzemszańskiego grodu iż: Tam rosną
dąbrowy, tam sosnowy, tutaj będziem My, tam Pogoń, a tam czeladź
nasza, a jeżli tu mało będzie miejsca to reszta stanie za górą.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Początki osadnictwa na terenie Będzina sięgają
pradziejów. W IX w. na miejscu obecnego zamku na nadprzemszańskim
wzgórzu wzniesiono gród obronny, który strzegł prastarego szlaku
handlowego z Kijowa przez Kraków na Śląsk i do Norymbergi. Najstarsza
wzmianka o wsi Będzin pochodzi z 1301
r. W latach czterdziestych XIV w. powstaje miasto na prawie
polskim (na pewno miasto istniało w 1349 r.). Kazimierz Wielki na
miejscu grodu wzniósł kamienną warownię, a osadę targową 5 sierpnia 1358
r. podniósł do rangi miasta na na prawie niemieckim (prawo
magdeburskie) i otoczył ją kamiennymi murami. Pierwszym znanym wójtem
był Hinko zwany Ethiopusem. Miasto swój największy rozkwit przeżywało w
epoce jagiellońskiej (XVI w.), dzięki licznym przywilejom królewskim
(np. prawo składu soli z 1484). W 1565 r. Zygmunt August zezwolił na
organizację pięciu targów rocznie, których tradycja przetrwała do dziś.
W 1589 r. na będzińskim zamku toczyły się rokowania polsko-austriackie w
związku z roszczeniami Maksymiliana do korony polskiej, zakończone
podpisaniem w Czeladzi tzw.
paktów będzińskich. W XVI w. istnieje już zorganizowana gmina żydowska z
synagogą, łaźnią i kirkutem poza murami miejskimi (ob. Zawale). W 1655
r. miasto i zamek niszczy najazd szwedzki, Będzin przeżywa
najpoważniejszy upadek gospodarczy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po trzecim
rozbiorze Polski w 1795 r. Będzin na krótko znalazł się w granicach Prus
(w składzie Nowego Śląska), a od 1807 r. należał do Księstwa
Warszawskiego, a następnie Królestwa Polskiego. Pod koniec XVIII w.
dzięki odkryciu pod Dąbrową bogatych złóż węgla zaczyna się jego
wydobycie. Powstające kopalnie i huty ołowiu przyczyniają się do
gwałtownego rozwoju całego regionu, nazywanego Zagłębiem Dąbrowskim.
Ponadto w 1858 r. przez Będzin poprowadzono odnogę Kolei
Warszawsko-Wiedeńskiej z Ząbkowic do Sosnowca i na Śląsk. Coraz bardziej
wzrasta rola ludności żydowskiej w mieście, która stanowi większość
(nawet do 80%). Podczas I wojny światowej miasto i przemysł zostały
mocno zniszczone. Powiększył się jednak obszar Będzina poprzez
przyłączenie okolicznych wiosek i osiedli robotniczych (Małobądz,
Gzichów z Brzozowicą, Ksawera z Koszelewem).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Znaczny rozwój miasta przypada na lata 20. i 30. XX w.
(wodociągi, nowy dworzec kolejowy, gimnazjum, liczne budynki
użyteczności publicznej). Jednak już 4 września 1939 r. rozpoczyna się
hitlerowska okupacja Będzina. W nocy z 8 na 9 września Niemcy podpalają
synagogę wraz z modlącymi się w niej Żydami. Część z nich ocalił ks.
Mieczysław Zawadzki. Pod koniec 1942 r. na terenie Warpia (Kamionka)
Niemcy utworzyli getto żydowskie dla ludności żydowskiej (ok. 30 tys.),
łącząc go z gettem na sąsiedniej Środuli w Sosnowcu. Na początku
sierpnia 1943 getto zostało zlikwidowane, a ludność wywieziona do obozów
zagłady.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 stycznia 1945 r. do Będzina wkroczyła Armia Czerwona. W latach 1952-54
odbudowano zamek, w którym urządzono Muzeum Zagłębia, powstają nowe duże
osiedla mieszkaniowe (Ksawera, Syberka, osiedle Zamkowe na Gzichowie,
osiedle Warpie-Wschód, Górki Małobądzkie i Podskarpie (na Ksawerze) w
ostatnich latach. W 1973 r. przyłączono miasto Łagisza, a w 1975
Grodziec, w wyniku czego obszar miasta wzrósł trzykrotnie. Po wojnie
powstaje wiele zakładów przemysłowych z elektrownią "Łagisza" na czele.
Jednak w latach 90. wiele z nich upada (zakłady obuwnicze, cukiernicze,
mięsne i inne). W latach 1974-76 powstaje nowy węozeł komunikacyjny w
związku z budową w pobliżu Huty Katowice, który jednak przyniósł poważną
szkodę układowi urbanistycznemu. |
|
|
|
|
|
|
Zwiedzanie zaczęliśmy od zamku górującego nad miastem |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Następnie byliśmy gośćmi przedstawicieli Fundacji Brama Cukermana -
wspaniali młodzi ludzie walczący o zachowanie resztek kultury
żydowskiej (http://www.bramacukermana.com).
Pokazali nam odkryty w prywatnej kamienicy dom modlitwy. |
|
|
|
|
|
|
Pożydowski Dom Modlitwy w kamienicy w tzw. Bramie
Cukermana związany jest z kilkusetletnią historią osadnictwa żydowskiego na
terenie Miasta Królewskiego Będzina. Będzin od wieków był najstarszym i
największym ośrodkiem społeczności żydowskiej na terenie Zagłębia
Dąbrowskiego. Przed II Wojną Światową gmina żydowska liczyła 27396
mieszkańców, co stanowiło ponad 50% wszystkich będzinian.
Synagoga na Wzgórzu Zamkowym nie była
na tyle duża, aby pomieścić wszystkich Żydów. To stworzyło
zapotrzebowanie na prywatne domy modlitw, pełniące często
rolę szkoły religijnej - Chederu. Do takich obiektów
zaliczał się dom modlitwy w Bramie Cukermana, który powstał
najprawdopodobniej pod koniec lat 20 – tych lub na początku
30 – tych XX wieku.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Służył jako przestrzeń sakralna zarówno dla mężczyzn,
jak i dla kobiet, dla których na wyższej kondygnacji powstał tzw.
babiniec (będący najprawdopodobniej balkonem z osobnym wejściem).
Malarstwo ścienne w domu modlitwy Cukermanów jest
charakterystyczne dla zdobień wnętrz w synagogach. Powstało
najprawdopodobniej w połowie lat 30 – tych XX wieku.
Dom Modlitwy został ufundowany przez
właściciela kamienicy Nuchima Cukermana, który należał do zasłużonych
członków będzińskiej społeczności żydowskiej. Pod koniec XIX wieku
wybudował kamienicę przy ówczesnej ulicy Sławkowskiej 24 (obecnie
Kołłątaja).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W okresie międzywojennym rozbudowywał kamienicę
nadając jej dzisiejszy wygląd. W nowopowstałej części z biegiem czasu
znalazł się Dom Modlitwy, chociaż lokal ten początkowo spełniał inną
funkcję. Świadczą o tym ślady dekoracji ściennej wcześniejszej od
właściwego zdobienia.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kres społeczności
żydowskiej i miejscom kultu religii judaistycznej przyniosła II Wojna
Światowa oraz okupacja hitlerowska Będzina. Polityka okupanta doprowadziła
do niemal całkowitej zagłady Żydów i przejęcia ich majątku. Świątynie
zostały albo zburzone, albo adaptowane na pomieszczenia gospodarcze i
mieszkalne. Podobny los spotkał Dom Modlitwy w Bramie Cukermana.
Prawdopodobnie wtedy przestrzeń Domu Modlitwy została podzielona ścianami
działowymi. Przez ponad sześćdziesiąt lat miejsce to pełniło funkcję
mieszkania. W roku 1948 kamienicę kupili Genowefa Balińska, Wiktoria
Balińska i Sebastian Klikowicz od spadkobierców Nuchima Cukermana:
Bronisława Cukermana i Mani vel Marii Rozenblum. Obecnie współwłaścicielem
i administratorem części kamienicy,w której znajduje się Dom Modlitwy jest
Pan Bogusław Baliński. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Następnie prowadzenie przez naszych Cicero z Fundacji
ruszyliśmy "w miasto" oglądać stare zabytkowe zakamarki w których
zatrzymał się czas.... |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|