„Gliwickie
Metamorfozy” |
Opera
Śląska
|
Małgorzata
Malanowicz
Zdjęcia: gliwiczanie
IV 2013 |
|
www.gliwiczanie.pl |
|
gliwickie_metamorfozy@op.pl |
|
|
|
|
|
|
Siedziba Opery Śląskiej to
gmach byłego
Teatru Miejskiego. Został wzniesiony w latach 1899–1903 staraniem powstałego w 1899 r.
Towarzystwa Budowy Domu Koncertowego (Concerthaus
GmbH). Miasto
ofiarowało bezpłatnie grunt pod budowę teatru oraz nie
oprocentowany kredyt hipoteczny na kwotę 300.000 marek. Projektantem
budynku oraz autorem obliczeń statycznych był mistrz budowlany
Aleksander Böhm z Berlina. Projekt gotowy był we wrześniu
1899 roku, a
zezwolenie budowlane wydano 25 maja 1900 roku.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Usytuowano go
jedną elewacją wzdłuż Gymnasial Strasse (obecnie ul. Moniuszki) i drugą
elewacją od strony Kaiserplatz (obecnie Plac Sikorskiego). Podział
obiektu na dwie funkcje: teatru i sali koncertowej zaważył na
stworzeniu charakterystycznej dla obiektu bryły oraz kompozycji. Z roku
1899 zachował się fragment projektu obiektu, zawierający elewację
południową i wschodnią, wykonany dla Towarzystwa Budowy Domu
Koncertowego. Budynek został zaprojektowany jako dwu- i
trójkondygnacyjny obiekt o charakterze kulturalno-rozrywkowym z
monumentalnym wejściem od budynku teatru od strony obecnej ul.
Moniuszki. Wejście do sali koncertowej znajdowało się od strony
obecnego Placu Sikorskiego, w środkowej osi elewacji (obecnie w miejscu
tym znajduje się wyłącznie okno). Do budynku od strony podwórza
dobudowane były mniejsze kubaturowo budynki gospodarcze: magazyn,
pracownia krawiecka, pracownia szewska, stolarnia itp.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pierwotnie
projekt przewidywał wykonanie czterospadowego dachu, o niewielkim
spadku, z centralnie umieszczoną latarnią w części budynku nad
sznurownią. Poszczególne elewacje zaprojektowane zostały z użyciem
bogatego repertuaru form detalu architektonicznego. Projekt poddawany
był licznym korektom w obrębie wysokości oraz spadków i kształtów
połaci dachowych, detalu jak również stolarki okiennej i drzwiowej. Był to w porównaniu z innymi gmachami tego typu
stosunkowo mały budynek, sala teatralna przewidziana była na 578 miejsc,
a koncertowa na 656 miejsc oraz dodatkowe 143 w pomieszczeniach
pobocznych. Parter mieścił 286 miejsc oraz 10 w lożach orkiestrowych,
pierwszy balkon 122 miejsca oraz 44 w lożach, zaś drugi balkon 124
miejsca oraz 6 + 22 miejsca stojące. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W 1927 roku przeprowadzono wielki remont Sali koncertowej zwanej
Filharmonią, a jej przebudowę powierzono sławnemu berlińskiemu
architektowi Hansowi Poelzigowi. Uważano, iż akustyka Sali nie była
najlepsza. Wykonano więc nowe sklepienie, zaś wnętrze kopuły wyłożono
dyktą. Na środku sufitu zostały założone wywietrzniki zabezpieczone
kratą. Ściany, podobnie jak sufit wyłożono dyktą ,a łączenia
zamaskowano drewnianymi listwami. Powstała w ten sposób pusta
przestrzeń, która tworzyła rezonans niczym w pudle skrzypiec. Owo
zbudowane na nowo wnętrze na zawsze przykryć miało, notabene wcale ich
nie niszcząc, niezwykle bogate ornamenty Sali zaprojektowane przez
Aleksandra Böhma. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nowe
wnętrze ściany łagodnie przechodziły w zwieńczony drewnianą kratą –
wywietrznikiem sufit, niższy od pierwotnego o półtora metra. Salę
obiegał balkon zakończony z obu stron jednotraktowymi schodami
zbiegającymi wprost na parkiet parteru. Można było na nim umieścić 150
miejsc siedzących. Balustrada balkonu z drewnianych krat korespondowała
z takimi kratami w prostokątnych oknach. W sali nie zamontowano stałych
miejsc siedzących, na parkiecie ustawiono zwykłe drewniane krzesła,
mieściło się ich około 370. Oświetlenie w sali oprawiono w kryształowe
żyrandole. Właściwą dla stylu Poelziga geometryczną surowość form
łagodziła jej wysmakowana kolorystyka, przy której współpracował
miejscowy artysta Drabek. Ścian miały kolor ciepłego różu,
przechodzącego w dolnych partiach w tony czerwonobrązowe, a
rozjaśniającego się w górnych partiach i na suficie. Listwy, kraty w
oknach i ogromny wywietrznik na suficie pomalowano na kolor jasnożółty,
natomiast balustrada balkonu otrzymała barwę hryzokoli (delikatny
odcień błękitnozielony). Znajdująca się wewnątrz budynku Filharmonii
secesyjna klatka schodowa została wówczas również częściowo
przebudowana. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W nocy 24 sierpnia 2000 r. w gmachu Opery wybuchł groźny pożar.
Doszczętnie spłonęła duża sala baletowa, dawny budynek Filharmonii (Konzerthaus). W czasie gaszenia pożaru zniszczeniu uległy również
liczne pomieszczenia znajdujące się pod tą salą ( pokoje
korepetytorskie, sala chórowa, sala orkiestrowa, kasa biletowa), a na
piętrze – garderoby baletu. Ogień, który strawił oryginalne wnętrze
Sali Hansa Poelziga odsłonił jej pierwotne oblicze – niezwykłej urody
sztukaterię zaprojektowaną przez Aleksandra Böhma. Zgodnie z wytycznymi konserwatora przywrócono pierwotny klimat wystroju
sali pochodzącego z początku XX wieku lecz nie jego wierne odtworzenie.
Zachowane elementy sztukaterii pozwoliły na częściowe odtworzenie
pierwotnego układu ścian. Przyjęta po pożarze koncepcja projektowa
polegająca na utworzeniu nad salą reprezentacyjną sali baletu
uniemożliwiła odtworzenie pierwotnego charakteru stropu. Na ścianach
odtworzono elementy sztukaterii wraz z obramieniami wypełnionymi
materiałami. Z uwagi na charakter sali sufit zaprojektowano jako
kasetonowy ozdabiając go elementami sztukaterii. Układ sufitu podkreśla
rozmieszczenie 9 stylizowanych, kryształowych żyrandoli. Aby podkreślić
reprezentacyjny charakter sali została wykonana ozdobna granitowa
posadzka. Z uwagi na wielofunkcyjność obiektu w sali tej zaprojektowano i
wykonano scenę stałą – drewnianą, która ma możliwość zwiększenia swej
powierzchni w zależności od charakteru użytkowania. Wykonano drzwi
dębowe osadzone w portalach z marmuru. Sala utrzymana jest w kolorach
pastelowych w tonacjach beżowych. Została również zainstalowana
wentylacja nawiewno-wywiewna z częściową klimatyzacją oraz ogrzewanie
podłogowe. Zabytkowa klatka schodowa i foyer, które zostały również
wyremontowane, prowadzą do sali reprezentacyjnej. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po II wojnie światowej budynek stał się siedzibą Opery Śląskiej.
W dniu 14.06.1945 r. zespół utworzony i kierowany przez światowej sławy
artystę Adama Didura wystawił "Halkę" Stanisława Moniuszki. Autorytet,
jakim się cieszył Didur pozwolił w krótkim czasie skupić wokół siebie
oddany zespół doświadczonych pracowników i oprzeć tworzoną placówkę na
mocnych, wiarygodnych podstawach nazwisk pierwszej klasy artystów, z
wysoką pozycją w świecie opery. W kolejnych latach teatr bytomski
zyskał opinię pierwszej sceny operowej w kraju oraz tytuł „kuźni
talentów”. W Bytomiu debiutowali m.in.: Bogdan Paprocki, Romuald
Tesarowicz, Anna Lorenc, Jolanta Wrożyna, Wiesław Ochman. Wszyscy
śpiewacy po odejściu z Bytomia chętnie do niego gościnnie wracali
zawsze podkreślając niezwykłą atmosferę śląskiej sceny operowej.
Dorobek bytomskiej Opery to ponad 250 premier oper, operetek i baletów,
w tym wiele pozycji prapremierowych. W repertuarze bieżącym utrzymuje
się ok. 30 tytułów, w tym obok standardowych pozycji są dzieła
niezwykle ambitne jak „Don Giovanni”, „Gioconda”, „Eugeniusz Oniegin”,
„Tannhauser” ,”Aida”, „Carewicz”, „Córka źle strzeżona” i „Don Kichot”,
którego premiera uświetniła otwarcie nowej sali baletowej, wybudowanej
po pożarze, który strawił poprzednią w 2000r., „Borys Godunow” „Wesoła
wdówka”, „Muzeum Histeryczne Mme Eurozy” – opera autorska Piotra
Szmitke, „Carmen”, bajka baletowa "Kot w Butach" oraz najnowsze
spektakle "Nabucco", "Orfeusz i Eurydyka", "Łucja z Lammermoor",
"Carmina Burana", "Manru". W 2005 roku w budynku filharmonicznym Opery
została otwarta nowa sala koncertowa im. Adama Didura mieszcząca 176
miejsc siedzących. Odbywają się w niej imprezy kameralne, małe formy
muzyczne, koncerty symfoniczne, uroczystości jubileuszowe i inne. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Materiały
źródłowe:
http://www.slaskie.pl/doc/2004/12/13/1102952530.htm
Przemysław
Nadolski, Budynek teatru miejskiego [w:] http://bytom.fotopolska.eu/Bytom/b206,Opera_Slaska.html
Zdjęcia
archiwalne:
fotopolska
dolny.slask.org
|
|