Powstanie Zakonu Cysterskiego to wynik
wspólnej głębszej refleksji niektórych mnichów benedyktyńskich.
Pragnęli oni pogłębić swoją duchowość przez powrót do korzeni
swojego założyciela św. Benedykta i jego zasad zawartych w regule napisanej w
529 r. w klasztorze Monte Casino. Za głównych twórców
nowej rodziny zakonnej uważa się trzech pierwszych opatów Citeaux: św. Roberta
(zm. 1111 r.), św. Alberyka (zm. 1109 r.) oraz św. Stefana
(zm. 1134 r.). Grupa mnichów z benedyktyńskiego opactwa Molesmes,
pragnąc przywrócenia pierwotnej surowości życia zakonnego i powrotu do
zasady ORA ET LABORA (módl się i pracuj), opuściła w 1098 roku
macierzysty klasztor i osiadła w odludnym miejscu zwanym Cîteaux, po łacinie
Cistertium. Powstałe tam opactwo było pierwszą placówką nowego
zgromadzenia, które wzięło od niej swą nazwę.
Citeaux stało się za ciasne dla napływających kandydatów.
Powstały nowe klasztory filialne. 25 czerwca 1115 roku powstała jako
trzecia z rzędu filia Clairvaux z opatem Bernardem, (1090–1153),
jedną z najwybitniejszych osobowości
swoich czasów, której zakon zawdzięczał swą imponującą ekspansję aż
po krańce łacińskiego świata. W XII w. Cystersi byli najbardziej
dynamicznym zgromadzeniem zakonnym zachodniego chrześcijaństwa. Swą
popularność zawdzięczali ukróceniu ostentacji w liturgii i sztuce
sakralnej, nakazowi własnej pracy fizycznej, ograniczeniu związków ze
światem świeckim, upowszechnianiu
nowoczesnych form
gospodarki. Rygoryzm
ten zyskał
szarym mnichom, jak nazywano
Cystersów od
koloru habitów z niewyprawionej wełny, uznanie w oczach współczesnych.
W tym samym 1115 roku powstała czwarta filia – Morimond z opatem Arnaldem. Od tego klasztoru będą później
pochodzić klasztory cysterskie w Niemczech, Hiszpanii oraz w Polsce: Jędrzejów,
Sulejów, Wąchock i Koprzywnica. W chwili śmierci św. Bernarda w 1153
roku zakon liczył około 12 tys. mnichów żyjących w 343 opactwach. Na przełomie XII i XIII wieku powstało na terenie Polski
kilkadziesiąt opactw cysterskich. W każdym klasztorze cysterskim przebywało ok. 40-60 zakonników. Przez
pierwsze stulecia byli to jedynie cudzoziemcy. Jednak w połowie XVI
wieku, w sejmie podjęto uchwałę, która zezwalała polskim nowicjuszom
na wstęp do klasztorów. W 1538 roku na sejmie piotrkowskim postanowiono,
że opatami mogą zostać jedynie osoby wywodzące się ze szlachty. W ten
sposób doszło do szybkiego spolonizowania klasztorów cysterskich na
ziemiach polskich.
Św. Bernard
był wielkim czcicielem Najświętszej Marii Panny. Wszystkim
nowobudowanym kościołom jako pierwszy tytuł za św. Bernardem cystersi
nadawali: Najświętszej Marii Panny. Założenie
klasztoru cysterskiego składało się z dwóch elementów: kościoła i
zabudowań klasztornych, stanowiących powiązaną ze sobą całość. Świątynia zbudowana na planie krzyża łacińskiego,
jako tzw. założenie bazylikowe, trójnawowa, orientowana na wschód,
przecięta jest transeptem (nawą poprzeczną), do którego przylegają
dwie bliźniacze kaplice. Nawę główną wypełniały stalle, gdzie
odbywały się śpiewy chorałowe cystersów. Nowością bazylik
cysterskich było przesklepienie całego kościoła, przeprowadzone w
oparciu o system sklepień krzyżowo-żebrowych. Ten nowy system
budowlany pojawił się we Francji i Lombardii w końcu XI w. dając
podstawę nowym konstrukcjom kościołów opackich i katedr gotyckich. W
prostych, surowych i pięknych wnętrzach kościołów cysterskich,
sklepienia rozstrzygały o ich ukształtowaniu. Zakazy zdobnictwa znalazły
wyraz w niezwykle skromnej dekoracji rzeźbiarskiej, nawet takich elementów
jak głowice czy wsporniki, cystersi skoncentrowali się
natomiast na doskonałości proporcji i
staranności kamieniarki. Mieli też wpływ na ukształtowanie się
architektury gotyckiej.
Dużą
rolę odgrywali cystersi w dziedzinie gospodarczej. Klasztory były
zazwyczaj modelowymi jednostkami
rolniczo-rzemieślniczymi. Cystersi zajmowali się hodowlą, młynarstwem
i tkactwem, a także górnictwem i hutnictwem. Opactwo wąchockie otrzymało
przywilej pozwalający na poszukiwanie kruszców w księstwie krakowskim i
sandomierskim. Dzięki temu budowali oni własne huty, co dało początek
staropolskiemu zagłębiu hutniczemu.
Koniunktura skończyła się w trzynastym stuleciu, kiedy zakon znalazł
się poza głównym nurtem cywilizacyjnego rozwoju. Postępująca
urbanizacja otwarła perspektywy przed nowymi zgromadzeniami działającymi
w środowisku miejskim, jak franciszkanie i dominikanie. Kryzys zakonu
Cystersów w Europie Środkowej pogłębiły wojny husyckie, a następnie
reformacja. W części krajów katolickich konwenty cysterskie przeżyły
ponowny okres rozkwitu w związku z prowadzoną w XVII-XVIII w. akcją
kontrreformacyjną, w której szarzy mnisi wzięli aktywny udział, zrywając
z modelem życia kontemplacyjnego w izolacji od zewnętrznego świata.
W XVII i XVIII wieku polscy cystersi
prowadzili warsztaty budowy organów, z nich pochodzą m.in. organy w Wąchocku,
Sulejowie, Jędrzejowie oraz najbardziej znane w Oliwie.
Upadek zakonu cystersów nastąpił w Polsce w XIX wieku na skutek kasacji
przez władze zaborcze. Część klasztorów
cysterskich odrodziła się dopiero po drugiej wojnie światowej. Wówczas
dokonano rewindykacji klasztorów w Jędrzejowie, Oliwie, Henrykowie, a w
1951 roku także w Wąchocku.
Zakon
Cystersów łączył autonomię poszczególnych opactw z centralizmem.
Konwenty nie podlegały władzy biskupów i lokalnych feudałów. Nowo zakładane
klasztory powiązane były z macierzystymi, tworząc zhierarchizowany łańcuch
sięgający do pierwszych opactw burgundzkich. Opaci wchodzili w skład
kapituły generalnej, która co roku zbierała się w Cîteaux pod
przewodnictwem opata generalnego, podlegającego bezpośrednio papieżowi.
Struktura ta, obejmująca całą łacińską Europę, sprzyjała
transferowi idei oraz technicznych i organizacyjnych innowacji.
Na
ziemie piastowskie Cystersi przybyli po roku 1140 w związku z fundacją
klasztoru w Jędrzejowie. Szczególne znaczenie zyskali na Śląsku, gdzie
stali się ulubionym zgromadzeniem lokalnych książąt. Świadectwem ścisłych
związków szarych mnichów ze śląskimi domami książęcymi są
nekropole Piastów w Lubiążu, Krzeszowie i Henrykowie. Górnośląskie
opactwa w Rudach Wielkich i Jemielnicy, powstałe już po połowie XIII
w., powiązane były filiacyjnie z Jędrzejowem.
Dawne
opactwa cysterskie na terenie Polski znalazły się na cysterskim szlaku
turystycznym, utworzonym w roku 1990 z inicjatywy Rady Europy przy UNESCO.
|