„Gliwickie Metamorfozy” |
Willa
–
ul. Barlickiego 5
|
Aldona Kusiak
Marian Jabłoński
tłum.: Staflik
|
|
www.gliwiczanie.pl |
|
gliwickie_metamorfozy@op.pl |
|
|
|
|
|
|
Ulica Barlickiego w
Gliwicach to jedna z najpiękniejszych ulic w mieście .
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tu
powstały w drugiej połowie XIX w okazałe wille należące do
najbardziej majętnych i znanych osób w mieście, m.in. burmistrza Gliwic
Kreidela (zajmowana obecnie przez Zakład Energetyczny.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alfred
Kreidel był długoletnim,
bardzo aktywnym burmistrzem miasta. To z jego inicjatywy zaczęto w 1881
roku myśleć o budowie Domu Starców przy obecnej ul. Kozielskiej.
W roku 1897 przeszedł
na emeryturę i wtedy magistrat zadecydował o przemianowaniu ulicy
Gartenstrasse (Ogrodowej) przecinającej ul. Zwycięstwa i biegnącej do
Parku Miejskiego i palmiarni na
ul. Kreidelstrasse.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W drugiej części
ulicy po numerem 16 powstaje Kasino-Gesellschaft, mieszczański
klub, którego celem było pielęgnowanie kontaktów towarzyskich oraz
kultury na odpowiednim poziomie. Wspierano tu czytelnictwo (prenumerata
czasopism), dyskutowano o literaturze, organizowano spotkania muzyczne i
taneczne.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Powstaje tu również, na przełomie 1897–1899 roku, pod numerem
Barlickiego 5 (Kreidelstrasse 5) reprezentacyjna piętrowa willa. Budową
obiektu kieruje Erik Waldman, zaś zleceniodawcą jest 26-cioletni wówczas
przemysłowiec Josef Bendix Mayer.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W
roku 2004 p. Aldona Kusiak, studentka Wydziału Architektury –
Katedra Historii i Teorii Architektury, podjęła trud zaprojektowania
adaptacji willi przy ul Barlickiego 5 na Centrum Kultury. Powstała
praca dyplomowa, której
obszerne fragmenty za jej zgodą wykorzystałem w tym opracowaniu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Historia
obiektu do roku 1945.
|
|
|
|
Josef Bendix
Mayer urodził się w Palatynacie w Niemczech w rodzinie, która od
lat związana jest z przemysłem odlewniczym.
Studia ukończył
w Berlinie gdzie rozpoczął swą zawodową karierę w Zakładach
Borsiga. Kierował następnie wydziałem produkcji rur w Zakładach
Huldschinsky'
ego w Gliwicach ( późniejsza Huta 1 go Maja)
Mayer
wykorzystuje rodzinny talent oraz doświadczenie
i zamieszkawszy wraz z żoną Kate ( z d. Huldschynsky) w
willi przy Kreidelstrasse 5 zaczyna rozwijać działalność zawodową.
W roku 1890 założył swą własną fabrykę produkującą kotły
–
Oberschlesische Kesselwerke B.
Meyer G.m.b.H przy
obecnej ul. Toszeckiej i św.
Małgorzaty.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W
roku 1909 fabryka przeszła częściowo w ręce Deutsche Babcock
& Wilcox, Oberhausen. Po wojnie w posiadanie majątku tej firmy
wszedł gliwicki GZUT.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gliwice tamtych lat stanowiły centrum zmian, błyskawicznie
rozwijał się przemysł – fabryka drutu, odlewnictwo, przeróbka
stali. Nietrudno więc przewidzieć, że młody i zdolny mężczyzna
stał się wkrótce osobistością społeczną, uczestnicząc w
wielu przedsięwzięciach na rzecz miasta.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mayer był członkiem
rady miejskiej, członkiem zarządu gminy żydowskiej, członkiem
zarządu uzdrowiska dla dzieci żydowskich w Jastrzębiu, członkiem
rady nadzorczej "Huldschynsky
Huttenwerke AG".
Był
także współzałożycielem i członkiem zarządu Towarzystwa
Muzycznego w Gliwic. Posesja przy ul
Kreidelstr 5 utrzymana była w wielkiej staranności ze względu na
reprezentacyjny charakter ulicy i sąsiedztwo burmistrza miasta
–
Alfreda Kreidla. W południowej części posesji znajdował się
ogród z niewielkim basenem. Posesję
otaczało murowane ogrodzenie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W tej
chwili, ogrodzenie to czasy świetności ma dawno za sobą
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Posesja
przylegała od strony ogrodu bezpośrednio do tzw. Dzikiej Kłodnicy
– Wiener Bache, a po jej zasypaniu
– do alei prowadzącej do
Teatru Miejskiego „Victoria”, który od willi dzieliło
kilkadziesiąt metrów. Mever wykorzystał tę lokalizację i w
ogrodzeniu zbudował specjalną furtkę dla dogodnego dojścia przez
ogród do teatru.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Po śmierci
Mayera w 1900 roku posiadłość
przy ul Barlickiego 5 odziedziczyła wdowa po Jozefie Bendixie
– Kate
Mayer. Mieszkała tam w towarzystwie służby do około 1913 roku W
międzyczasie w willi zamieszkiwał także pan
Mietke, zajmujący zaszczytne miejsce w zarządzie miasta Gliwice.
Po roku 1914 budynek przeszedł w ręce tajnego radcy
handlowego, a długoletniego dyrektora huty „Gliwice”
Otto Niedta. Nie zagrzał on tu jednak miejsca, gdyż po kilku latach
wyprowadził się z Gliwic a willę przejęła spółka „Oberschlesische
Eisenbahn-Bedarfs”, która ulokowała tam dwóch swoich
dyrektorów: Rudolfa Brenneckiego i Fritza Koeniga z rodzinami i służbą.
Brennecki wkrótce przeprowadził
się na obecną ulicę Kościuszki, a Koenig pozostał w willi na
ulicy Barlickiego do końca wojny. Budynek dzielili wraz z nimi
studiujący synowie oraz rodzina służącego: Reinholda Groehlicha.
W okresie wojennym Koenig był dyrektorem zakładów w Łabędach.
|
|
|
|
|
|
|
|
Analiza
dokumentacji archiwalnej z 1911 roku
|
|
|
|
Na podstawie
planów archiwalnych udostępnionych dzięki Przedsiębiorstwu
Wodociągów i Kanalizacji Miejskich w Gliwicach możliwe było
sporządzenie analizy dokumentacji archiwalnej willi przy ulicy
Barlickiego 5.
Dokumentacja
ta wykonana została w 1911 roku. Budynek został zaprojektowany jako 2-kondygnacyjna willa
przeznaczona dla jednej wysoko sytuowanej rodziny posiadającą służbę.
Dla porównania
przedstawiam też analizę inwentaryzacji z roku 1993, czyli mniej
więcej po 80 latach.
|
|
|
|
|
|
Piwnica:
|
|
|
1911 r.
– Część piwniczna składała się z szeregu
pomieszczeń gospodarczych. Jedna z izb przeznaczona została dla służby.
Połączono ją z kuchnią zlokalizowaną w północnego-zachodnim
narożniku. W części południowo-zachodniej zlokalizowano pralnię
oraz
trzy pomieszczenia
gospodarcze. Po stronie zachodniej umieszczono klatkę schodową,
kotłownię oraz toaletę. Wszystkie te pomieszczenia łączył
obszerny korytarz w centralnej części piwnicy. Każde z pomieszczeń
posiadało doświetlenie w postaci niewielkich okien.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1993 r.
– W piwnicy dokonano nieznacznych przeróbek likwidując
pomieszczenia służby, rozdzielając jedynie pomieszczenia wschodnie ścianką
działową, oraz wyburzając ścianę w pomieszczeniach północno-wschodnich.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Parter:
|
|
|
1911 r.
– Klatka schodowa łącząca wszystkie kondygnacje, jak
i główne wejścia do budynku znajdowały się od zachodniej
strony. Wejście to, prowadziło do reprezentacyjnego holu na
parterze. Od strony północnej i wschodniej zaprojektowano cztery
salony, w tym jeden zakończony werandą prowadzącą do ogrodu w południowej
części posesji. Salony połączone były ze sobą i otwarte do
holu reprezentacyjnego stanowiącego środkową część parteru. Od
strony południowo-zachodniej zlokalizowano kuchnię, zmywalnię
oraz jadalnię, pokój kredensowy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1993 r.
– Największym zmianom uległ parter. Od strony południowej
zabudowana została weranda i dobudowany przed nią taras z wyjściem
na ogród. Wraz z utworzeniem tarasu dobudowano do niego niewielkie
pomieszczenie od zachodu. Schody prowadzące do ogrodu zostały
przebudowane i zwrócone na południe, (w oryginalnych projektach
zwrócone były na wschód). Jedną z kolejnych zmian jest
pomniejszenie holu głównego na rzecz ciągu toalet dla dzieci i
podzielenie pokoju kredensowego na mniejsze pomieszczenia. Hol wejściowy
z klatki schodowej wydzielono ścianką działową tworząc osobny wąski
korytarz. Zmianie uległo także pomieszczenie z wejściem głównym
na parter, mieszczące schody. Zostały one zlikwidowane a wejście
zamurowane.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|