|
|
|
|
|
Kanał Gliwicki
Jego budowę
ukończono w 1939, uruchomiono go w 1941. Wykorzystywany głównie
do transportu węgla. Długość 41,2 km, 6 śluz, maksymalna nośność
statków 750 t. Część Kanału Gliwickiego stanowi stare koryto Kanału
Kłodnickiego. W 1970 otwarto Kanał Kędzierzyński, łączący Kanał
Gliwicki z Zakładami Azotowymi w Kędzierzynie-Koźlu. (wiem.onet.pl)
Długość
41,2 km. Spad 43,6 m jest pokonywany przez 6 stopni ze śluzami bliźniaczymi.
Szerokość na poziomie dna barki załadowanej 38-41 m. Głębokość żeglugowa
projektowana 2,5 m. Minimalny promień łuku 100 m. Na 9,0 km Kanału
Gliwickiego wejście do Kanału Kędzierzyńskiego o długości 4,5 km.
www.odratrans.com.pl |
|
|
|
|
|
|
Przygotowania do rejsu zaczęliśmy z kolegą już na
początku czerwca. Wtedy to popłynęliśmy kajakiem z Łąbęd do Dzierżna
i z powrotem. Ruch barek był wtedy spory, co nastrajało optymistycznie
na przyszłość ;-)
Starania w celu „załapania się” na barkę
zaczęliśmy jednak dopiero w sierpniu. Pierwsza próba niestety się nie
udała- ruch na kanale był akurat wtedy wstrzymany. Drugą próbę podjęliśmy
tydzień później. Udaliśmy się do portu wcześnie rano i udało się-
przed 9 wyruszyliśmy.
Zapełnione barki mogą pływać z prędkością 7
km/h, co sprawiło że do Kędzierzyna dopłynęliśmy przed 16. Mimo niskiej prędkości płynie się bardzo przyjemnie, zwłaszcza
siedząc na dziobie (nie słychać silników ;-)). Wewnątrz pchacza
panuje iście domowa atmosfera- są oddzielne pokoje dla załogi, dobrze
wyposażona kuchnia i łazienka.
Widoki po drodze są bardzo interesujące, aż szkoda
że nie pływają tu żadne statki pasażerskie... |
|
|
|
|
|
|
Widok
ogólny na port w Gliwicach |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Węgiel transportowany jest w kontenerach na
specjalnych wagonach. Załadunek trwa około godziny, barka może pomieścić
maksymalnie 476 ton (ok. 8 wagonów) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pierwsza śluza - Łabędy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mijanka przed mostem kolejowym |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kolejna śluza (w Dzierżnie) to jedna z 2 największych-
różnica poziomu to ok. 10,5m. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przepust wodny- łączący jezioro Dzierżno Duże (w
oddali) z Kanałem Gliwickim; służy do regulacji poziomu wody. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wbrew pozorom można tu spotkać różne okazy dzikiego ptactwa -
jak czaple ikormorany |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Śluza w Rudzińcu (napis na budynku „Rudzieniec”) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wylot Kanału Kędzierzyńskiego (obecnie nie
używany). Podobno kanał ten miał połączyć Odrę z
...Dunajem.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ostatnia i największa śluza na Kanale- w Kłodnicy
(dzielnica Kędzierzyna). Różnica poziomu ok. 11m. Obok biegnie linia
kolejowa Kędzierzyn- Koźle – Wrocław. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A teraz ciekawostka - oto miejsce gdzie rzeka Kłodnica
krzyżuje się („bezkolizyjnie”) z Kanałem Gliwickim. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
To samo miejsce z innej perspektywy- na pierwszym
planie jedno z dzieci kąpiących się w Kłodnicy (!!!), na drugim planie
barka płynąca w stronę Gliwic. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Specjalnie dla Was płynął
Emerson |
|
|
|
|
|
|