|
|
|
|
|
W górnej części kanału mieści się duży basen, w którym statki oczekują na możliwość wejścia na pochylnię.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Statek – gdy przyjdzie jego kolej – może wpłynąć do wózka zanurzonego w wodzie. Pochylnia obsługuje również mniejsze jednostki pływające.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tę żaglówkę przywiązano do wózka linami, aby lepiej utrzymać jej stabilność przy wynurzaniu się z wody. Duże statki tego nie wymagają ze względu na swoje wymiary lepiej dopasowane do szerokości wózka oraz duży ciężar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Równocześnie w dolnej części pochylni do drugiego wózka wpływa statek podróżujący w przeciwną stronę kanału.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gdy wszystko jest gotowe, maszynista ustawia przekładnię kierunku ruchu, puszcza wodę i odblokowuje hamulec.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Koło wodne zaczyna się obracać i poprzez cały mechanizm pociąga linę połączoną z wózkami.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W tym czasie wózki wyjeżdżają po szynach z wody na suchy ląd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wózek w górnej części kanału początkowo porusza się w górę (wynurza się), aż osiągnie szczyt wzniesienia.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Następnie po przekroczeniu najwyższego punktu zaczyna poruszać się w dół pochylni.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tymczasem drugi wózek wynurzył się już z dolnej części kanału.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mniej więcej w połowie pochylni oba wózki mijają się.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Statek podróżujący w górę pochylni dociera do szczytu wzniesienia.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Następnie wózek zanurza się do wody, po czym statek włącza silnik i może wypłynąć.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nad sprawnym i bezpiecznym przebiegiem całego procesu czuwa ten pan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na pochylni szczególnie atrakcyjny jest widok statków poruszających się po trawie oraz możliwość obejrzenia statków od spodu, poniżej linii wodnej.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na koniec warto zajrzeć jeszcze do Muzeum Kanału, gdzie oglądać można drewniane modele części, oryginalne urządzenia, zdjęcia i dokumenty związane z historią Kanału.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wśród archiwalnych dokumentów znaleźć można korespondencję budowniczego kanału inżyniera Steenke w sprawie części zamówionych w Królewskiej Odlewni Żeliwa w Gliwicach. Dokument głosi:
|
|
|
|
|
|
|
An
den königlichen Bau-Rath
Herrn Steenke
Wohlgeboren
zu
Zoelp bei Saalfeld
Von der königlichen Eisengießerei bei Gleiwitz
sind auf Euer Wohlgeboren Bestellung die nachgenann-
ten Eisengußwaaren und zwar:
55. Stück 4´ gerade Röhren mit Endmuff, am Gewicht 69 Ltr. 98
9. #### 6´ dergleichen, #### 20. #### 86
64. Stück gerade Röhren, am Gewicht 90 Ltr. 74
bei uns eingetroffen, welche mir der von Gleiwitz
erhaltenen Anweisung zu Folge, heute unter
Ihrer Adresse per Eisenbahn nach Bahnhof Gül-
denboden bei Elbing verladen und die dafür
bis hierher entstandenen Nebenkosten und zwar:
...
|
|
|
|
|
|
|
Co znaczy:
|
|
|
|
|
|
|
Królewski Radca Budowlany
Wielmożny Pan Steenke
z Zoelp koło Saalfeld [Zalewo]
Z Królewskiej Odlewni Żelaza w Gliwicach, na
zamówienie Waszej Wielmożności, przybyły
do nas podane niżej wyroby żeliwne:
55 sztuk prostych rur 4´ ze złączkami, przy ciężarze/69 Ltr 98 U
9 sztuk rur 6´ tego samego rodzaju, przy ciężarze/20 Ltr 86 U
64 sztuki prostych rur, przy ciężarze/90 Ltr 74 U
które zgodnie z otrzymanym z Gliwic poleceniem ich zapakowania dzisiaj
na Pana Adres koleją do stacji Güldenboden [Bogaczewo] koło Elbląga
oraz [zapłacenia]
dotychczas powstałych kosztów dodatkowych, a mianowicie:
...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|