Gliwickie Metamorfozy

Pochylnia Buczyniec – cd.

Andrzej Bańkowski

Tłumaczenia z języka niemieckiego: Staflik

 

IX.2007

www.gliwiczanie.pl gliwickie_metamorfozy@op.pl  

 

 

- Kanał Elbląski

- Pochylnia Buczyniec

- Mosty Kanału Elbląskiego

 

 

       
     W górnej części kanału mieści się duży basen, w którym statki oczekują na możliwość wejścia na pochylnię.  
       
Basen przed wejściem na pochylnię. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Statek – gdy przyjdzie jego kolej – może wpłynąć do wózka zanurzonego w wodzie. Pochylnia obsługuje również mniejsze jednostki pływające.
Żaglówka wpływająca do wózka na górnym stanowisku. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Tę żaglówkę przywiązano do wózka linami, aby lepiej utrzymać jej stabilność przy wynurzaniu się z wody. Duże statki tego nie wymagają ze względu na swoje wymiary lepiej dopasowane do szerokości wózka oraz duży ciężar.
Mocowanie żaglówki do wózka. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Równocześnie w dolnej części pochylni do drugiego wózka wpływa statek podróżujący w przeciwną stronę kanału.
Statek wpływający do wózka na dolnym stanowisku. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Gdy wszystko jest gotowe, maszynista ustawia przekładnię kierunku ruchu, puszcza wodę i odblokowuje hamulec.
Maszynownia - uruchomienie mechanizmu. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Koło wodne zaczyna się obracać i poprzez cały mechanizm pociąga linę połączoną z wózkami.
Koło wodne w ruchu. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   W tym czasie wózki wyjeżdżają po szynach z wody na suchy ląd.
Wynurzający się wózek z żaglówką. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Wózek w górnej części kanału początkowo porusza się w górę (wynurza się), aż osiągnie szczyt wzniesienia.
Wózek z żaglówką docierający do szczytu wzniesienia. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Następnie po przekroczeniu najwyższego punktu zaczyna poruszać się w dół pochylni.
Wózek z żaglówką poruszający się w dół pochylni. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Tymczasem drugi wózek wynurzył się już z dolnej części kanału.
Drugi wózek poruszający się w górę. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Mniej więcej w połowie pochylni oba wózki mijają się.
Wózki mijające się w połowie pochylni. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Statek podróżujący w górę pochylni dociera do szczytu wzniesienia.
Wózek ze statkiem docierający do szczytu wzniesienia. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
Wózek ze statkiem docierający do szczytu wzniesienia. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
Wózek ze statkiem u szczytu wzniesienia. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
Wózek ze statkiem u szczytu wzniesienia. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Następnie wózek zanurza się do wody, po czym statek włącza silnik i może wypłynąć.
Wózek ze statkiem zanurzający się na górnym stanowisku. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Nad sprawnym i bezpiecznym przebiegiem całego procesu czuwa ten pan.
Maszynista. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Na pochylni szczególnie atrakcyjny jest widok statków poruszających się po trawie oraz możliwość obejrzenia statków od spodu, poniżej linii wodnej.
Statek na trawie z daleka. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
Statek na trawie z bliska. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
Statek na wózku z bliska. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Na koniec warto zajrzeć jeszcze do Muzeum Kanału, gdzie oglądać można drewniane modele części, oryginalne urządzenia, zdjęcia i dokumenty związane z historią Kanału.
W Muzeum Kanału. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
W Muzeum Kanału. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
   Wśród archiwalnych dokumentów znaleźć można korespondencję budowniczego kanału inżyniera Steenke w sprawie części zamówionych w Królewskiej Odlewni Żeliwa w Gliwicach. Dokument głosi:

  An
  den königlichen Bau-Rath

  Herrn Steenke

  Wohlgeboren
  zu
  Zoelp bei Saalfeld

  Von der königlichen Eisengießerei bei Gleiwitz
  sind auf Euer Wohlgeboren Bestellung die nachgenann-
  ten Eisengußwaaren und zwar:

  55. Stück 4´ gerade Röhren mit Endmuff, am Gewicht 69 Ltr. 98
  9. #### 6´ dergleichen, #### 20. #### 86
  64. Stück gerade Röhren, am Gewicht 90 Ltr. 74

  bei uns eingetroffen, welche mir der von Gleiwitz
  erhaltenen Anweisung zu Folge, heute unter
  Ihrer Adresse per Eisenbahn nach Bahnhof Gül-
  denboden bei Elbing verladen und die dafür
  bis hierher entstandenen Nebenkosten und zwar:
  ...

   Co znaczy:

  Królewski Radca Budowlany
  Wielmożny Pan Steenke

  z Zoelp koło Saalfeld [Zalewo]

  Z Królewskiej Odlewni Żelaza w Gliwicach, na
  zamówienie Waszej Wielmożności, przybyły
  do nas podane niżej wyroby żeliwne:

  55 sztuk prostych rur 4´ ze złączkami, przy ciężarze/69 Ltr 98 U
  9 sztuk rur 6´ tego samego rodzaju, przy ciężarze/20 Ltr 86 U
  64 sztuki prostych rur, przy ciężarze/90 Ltr 74 U

  które zgodnie z otrzymanym z Gliwic poleceniem ich zapakowania dzisiaj
  na Pana Adres koleją do stacji Güldenboden [Bogaczewo] koło Elbląga
  oraz [zapłacenia]
  dotychczas powstałych kosztów dodatkowych, a mianowicie:
  ...

Jeden z dokumentów w Muzeum. Sierpień 2007. Fot.: Braciszek
       

 

 

       
     Zobacz pochylnię Buczyniec na filmie: buczyniec_film.avi, 320x240, 4684KB. Sierpień 2007. Zdjęcia i montaż: Braciszek  
       
     Pobierz film: buczyniec_film.avi, 320x240, 4684KB