|
|
|
|
|
Szlakiem Kanału Kłodnickiego
od Starej Huty Gliwickiej do
nowego Portu Gliwice |
|
|
|
|
|
|
Spotykamy się w tym samym miejscu, w którym rozpoczęła się poprzednia wycieczka.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tu znajdował się mur oporowy kończący Kanał Sztolniowy. W tym też miejscu zaczynał swój bieg gliwicki odcinek Kanału Kłodnickiego, który dziś zwiedzimy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przechodzimy wzdłuż zachowanych oryginalnych zabudowań starej Huty
do miejsca, gdzie przebiegał Kanał Produktów.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tu tradycja zlewa się z nowoczesnością, stare z nowym. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
To tu niedaleko znajdował się budynek Starej Huty Gliwickiej, w którym początek miał Kanał Produktów. W zadaszonym wówczas budynku stanowiącym rodzaj wiaty znajdowały się zapewne żurawie służące do przeładunku towarów z nabrzeża na barki.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tuż obok znajduje się pochodzący z okresu II wojny światowej schron dla pracowników dawnej Huty Gliwickiej.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kierujemy się w stronę centrum miasta. Obecnie w śladzie dawnego Kanału znajduje się ciepłociąg.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wchodzimy na teren parku, który kiedyś znajdował się na końcu promenady nad Kanałem. Obecnie całkowicie zniszczony, w niczym nie przypomina swej dawnej świetności.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ul. św. Katarzyny. Te budynki, widoczne również na starych pocztówkach, zostaną wkrótce zburzone, ustąpią miejsca Drogowej Trasie Średnicowej.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W tle, za ciepłociągiem, widoczne są pozostałości peronu kolei wąskotorowej: stacja Gliwice Śródmieście.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tuż obok straszy budynek chłodni Huty 1 Maja przeznaczony do rozbiórki.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Następnie wspinamy się po zabytkowych schodach zbudowanych dla promenady spacerowej wiodącej niegdyś wzdłuż Kanału Kłodnickiego.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeszcze parę zdjęć starych elementów kamiennych, pamiętających czasy świetności tego miejsca.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I już po drugiej stronie ul. Częstochowskiej schodzimy podobnymi schodami w stronę koryta Kanału.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ulica Nasyp.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tu od strony ul. Nasyp możemy oglądać elewację zabytkowej kamienicy, niegdyś widoczną z promenady. Ona również jest przeznaczona do rozbiórki. Może istniejące elementy zdobień elewacji da się uratować i wmontować w inne nowo budowane obiekty miejskie?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Za grupą uczestników stoi dawny Urząd Celny, wszak zbliżamy się do nieistniejącego już portu Gliwice.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeśli dokładnie przyjrzymy się mostowi na ul. Dworcowej, da się zauważyć dawny jego kształt dopasowany do profilu Kanału i przepływających barek.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Przechodzimy na drugą stronę ul. Dworcowej i kierujemy się w okolice Gliwickiego Centrum Handlowego.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W tym miejscu niegdyś znajdował się śródlądowy port przeładunkowy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Budynek w tle to wspomniany już wcześniej Urząd Celny.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
To będzie pamiątkowe zdjęcie wykonane z dna dawnego Kanału.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zaledwie parę kroków dalej widać już kamienice przy ul. Zwycięstwa.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W tym miejscu, w pobliżu pawilonów zwanych „okrąglakami”, Kanał Kłodnicki przecinał główną ulicę miasta.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kanał przebiegał pod mostem istniejącym do dziś.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zachowały się oryginalne, żelazne bariery starego mostu. Uczestnicy wycieczki zgodnie potwierdzili, że powinny zostać również uratowane, zanim most zniknie przy robotach związanych z DTŚ.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|