„GLIWICKIE METAMORFOZY” |
W starym kinie – cz. III po
1945 r.
|
Małgorzata Malanowicz
Gliwice
2023 |
|
www.gliwiczanie.pl |
|
gliwickie_metamorfozy@op.pl |
|
Städtische
Lichtspiele 1918-1925
Deulig-Palast 1926-1928
Capitol 1930-1945
|
|
|
|
|
Na lokalizację kina wybrano wybudowany na
dzisiejszym pl. Mickiewicza w latach
siedemdziesiątych XIX w. przez przedsiębiorcę
Friedländera kompleks „Theater und Konzerthaus”
(równolegle funkcjonowała nazwa „Schűtzengarten”
z uwagi na otaczający całość okazały ogród).
Działały tu teatralne ogrody letnie.
Przedstawienia wystawiały m.in. powstałe w 1874
roku Zjednoczone Teatry Gliwic i Tarnowskich
Gór. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W 1892 roku
przeprowadzono remont obiektu. Zmieniono także nazwę na
„Schűtzenhaus–Stadtgarten”, która funkcjonowała równolegle z nazwą
„Theater und
Koncerthaus”. W roku 1896 odbyły się w nim pierwsze pokazy
kinematografu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Podczas I wojny światowej w budynku
zorganizowano lazaret. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dzięki fotografiom z tego okresu, możemy
zobaczyć jak wcześniej wyglądało wnętrze sali
teatralnej. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bezpośredni nadzór nad uruchomieniem kina
powierzono Carlowi Hirscheckerowi i Viktorowi
Lomnitzerowi. Salę teatralną przebudowano na
kinową, mieszczącą blisko 600 widzów, dołożono
starań by zakupić wyposażenie w najwyższym
gatunku. Zadbano
nie tylko o wystrój wnętrza, ale także o
specjalne miejsce dla kilkuosobowej orkiestry,
którą miał prowadzić Viktor Lomnitzer. W
Städtische Lichtspiele od razu postawiono na
stały, co najmniej sześcioosobowy zespół,
prowadzony przez dyrygenta, który dobierał
muzyków. W skład zespołu wchodziły: pianino,
pierwsze i drugie skrzypce, kontrabas,
wiolonczela, perkusja, harmonia oraz flet, a w
razie potrzeby trąbka. Później doszły jeszcze
obój, puzon i klarnet. |
|
|
|
|
|
|
Uroczyste otwarcie miało miejsce 31 sierpnia
1918 roku. Na budynku
zamontowano neon
„Städtische-Lichtspiele-Stadtgarten”. |
Der Oberschlesische Wanderer
235/1925 |
|
|
|
|
|
|
Niestety, już kilka miesięcy po otwarciu, 24
marca 1919 roku w obiekcie doszło do olbrzymiej
tragedii. W małej sali nad główną salą kinową
odbywało się organizowane przez Katolicką Misję
Dworcową przedstawienie dla dzieci „Święta
Jadwiga patronka Śląska”.
(Poniższa fotografia
pochodzi wprawdzie z okresu kiedy w obiekcie
znajdował się lazaret, ale możemy tu zobaczyć
wnętrze małej sali.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Frekwencja na spektaklu była większa niż ilość
miejsc w pomieszczeniu, na widowni przebywało
ponad osiemdziesięcioro dzieci.
Podczas pokazu wybuchł
stosunkowo niewielki pożar, prawdopodobnie kotara zapaliła się od
żarówki. Wśród publiczności wybuchła panika.
Dzieci nie reagowały na słowa aktorów, starających się je
uspokajać. Drzwi prowadzące na dzisiejszą ulicę Górnych Wałów były
zablokowane. Prawdopodobnie zamknęli je sami organizatorzy, którzy nie
chcieli wpuszczać na przedstawienie większej ilości osób. Drzwi
otwierały się do wewnątrz, co wobec nacierających na nie dzieci,
utrudniało ich otwarcie. Do wyjścia na ulicę prowadziły schody. Dzieci
tratowały się nawzajem, przewracały, wpadały na siebie. Wiele zmarło w
wyniku uduszenia. W trakcie zamieszania kilkadziesiąt osób zostało
ciężko rannych, część dzieci zmarła w szpitalu nie odzyskawszy
przytomności. Większość z nich zginęła nie tyle wskutek ognia i dymu,
ile zostały stratowane bądź uduszone, gdy w panice szukały wyjścia z
pomieszczenia.
W sprawie pożaru wszczęto śledztwo, podczas którego ustalono, że budynek
pomimo wykonanego wcześniej remontu nie spełniał norm przeciwpożarowych,
nie było także nadzoru strażackiego. Była to
bez wątpienia jedna z największych tragedii w historii miasta.
Dzieci pochowano
we wspólnej mogile na Cmentarzu Lipowym, a ceremonia pogrzebowa
zgromadziła bardzo wielu mieszkańców. W 1920 roku władze Gliwic
ufundowały pomnik. Jego autorem jest Paul Ondrusch, a pomnik przedstawia Chrystusa tulącego do siebie dzieci – z
napisem:
„Lassen die Kindlein zu mir kommen”
(Pozwólcie dzieciom przyjść do mnie).
Pomnik stoi do dziś, ale po wojnie skuto oryginalny napis w języku niemieckim. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W wyniku
pożaru życie budynek ucierpiał na tyle, że
obiekt nie był w stanie zarobić na swoje
utrzymanie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Działalność kino-teatru
miasto kontynuowało do roku 1926. Ostatecznie kino popadło w kłopoty
finansowe i zdecydowaniu o jego wydzierżawieniu firmie „Deulig Film AG”.
Nazwę kina zmieniono na Deulig-Palast. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W roku 1930 obiekt przejęła firma Union-Grundstuck GmbH. W kinie odbył
się kolejny duży remont, którego celem było jego udźwiękowienie. Wraz z
nowymi właścicielami zmieniła się także nazwa kina na
Capitol.
Restaurację wraz z ogrodem i salą im. Blüthner’a wydzierżawił gliwicki
browar Scobel. Otwarcie nowego kina odbyło się 1
kwietnia 1930. W kinie oprócz wyświetlania filmów można było
przedstawiać też małe formy teatralne. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Książki adresowe
(Adressbuch) |
|
|
1924
|
1936
|
|
|
1929
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Viktor Lomnitzer
zanim powołano go do zarządzania
Städtische Lichtspiele
przez lata śpiewał i grał w tym i innych
górnośląskich kinach oraz gliwickiej synagodze.
Publiczność mogła usłyszeć jego intonacje do
filmów Misja na Marsa; Der Trompeter von Säckingen oraz operetkowego
Ein Walzertraum.
Kiedy Städtische Lichtspiele zostało przejęte przez koncern Deulig,
powołany na stanowisko dyrektor Ferdinand Schwartz bardzo często śpiewał
dla swojej publiczności. Można go było usłyszeć na uroczystości otwarcia
w interpretacji Bajazza, ale wykonywał również partie śpiewane do
kolejnych filmów z repertuaru. Jego głos zabrzmiał także w trakcie ogólnoniemieckiej
prapremiery filmu Land unter Kreutz (Kraj pod krzyżem), która odbyła się w Deulig-Palast 20 marca
1927 roku. W regionie uznano ją za filmowo-polityczne wydarzenie dekady,
przy okazji stała się też swego rodzaju summą muzycznego potencjału
lokalnej branży kinowej. Ten ultrapropagandowy Kulturfilm zrealizowano w
Gliwicach oraz kilku
innych miastach niemieckiej części Górnego Śląska z okazji piątej
rocznicy plebiscytu. Kraj pod krzyżem miał być manifestem niemieckości.
Gliwicką premierę, na
którą zaproszono kilkuset prominentnych gości, przygotowywano ze
szczególnym pietyzmem. Specjalne na tę okazję pieśni skomponował
gliwiczanin Leo Kluge, słowa napisał dr O. Vogt, także z Gliwic, a do
ich wykonania zaproszono trzystuosobowy chór chłopięcy. Jedną z nich,
Mein Oberschlesien, intonował dyrektor Schwartz.
W 1922 roku Städtische Lichtspiele zapowiedziało
film Die Schrecken der weißen Hölle o przeżyciach
emigrantki na mroźnej Alasce. Dołączono do niego pokaz sceniczny Fritza
Schwiegerlinga Marionetten Theater, w trakcie którego elektryczne kukły
miały wykonać wielce komiczne sceny oraz taniec serpentynowy wzbogacony
efektami świetlnymi. Film I.N.R.I. opowiadający o życiu Chrystusa, grany
w tym samym kinie, poprzedził pokaz gimnastyczny w wykonaniu Liebich
Theater z Wrocławia. Jeszcze różnorodniej zapowiadało się otwarcie kina
Deulig Palast, uruchomionego przez niemiecki koncern w budynku po
Städtische Lichtspiele. Uroczystość odbyła się w ostatni dzień 1925
roku. Nowo mianowany dyrektor Schwartz zaśpiewał prolog z Bajazza, po
nim wyświetlono szaloną komedię Hilfe, ich bin Millionär, następnie zagrał wyśmienity jazzband The
Figaro-Boys. Po pokazach zaproszono wszystkich na tańce do znajdującej
się w podziemiach kina piwiarni. W kolejnych dniach program był podobny.
Na pewne trzymanie się w ryzach konwencji mogły liczyć filmy operetkowe.
Pokazom Die Brigantin von New York nie tylko towarzyszył kwartet
śpiewaczy, ale też pomiędzy aktami tej operetki na scenie wystąpił
osobiście dziewięcioosobowy Lotte Neumann’s Tanz-Ballet, co miało
zapewne dać widzom namiastkę tego gatunku scenicznego. Wymowny ślad
tego, jak mocno osadzone w tradycji były wieloczęściowe spektakle
filmowe, znajdujemy w umowach zawieranych przez Ufę. Wydawać by się
mogło, że koncern skupiony przede wszystkim na wytwarzaniu filmów, w
momencie wydzierżawiania budynków przeznaczonych na prowadzenie kin
będzie dążyć do tego, by zajmowały się one głównie wyświetlaniem
produkcji własnych. Tymczasem zawierane umowy zastrzegały, że
wynajmowane sale będą przeznaczone na cele kinowe oraz na variétés i
przedstawienia teatralne wszystkich rodzajów (opera, operetka, skecze
muzyczne), z czego wynika, że nawet Ufa, przejmując w 1925 roku kilka
kin w czterech największych miastach regionu, wpisała się w tutejszą
tradycję pokazów scenicznych. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kompleks kinowy przetrwał do roku 1945, kiedy został on całkowicie
spalony przez żołnierzy sowieckich.
Po wojnie na terenie placu powstał pierwszy cmentarz radziecki, który do
końca lat 40. został przeniesiony na swoje obecne miejsce na placu
Grunwaldzkim. |
|
|
|
|
|
|
Z okazji setnej rocznicy śmierci Adama Mickiewicza, w 1955 roku UNESCO
ogłosiło Międzynarodowy Rok Mickiewiczowski. Wtedy podjęto decyzję w
Gliwicach o budowie pomnika Adama Mickiewicza w Gliwicach. W następnym
roku postanowiono, że monument stanie na placu Obrońców Stalingradu i
tym samym zmieni się jego nazwa na plac Mickiewicza. Odsłonięcie pomnika
nastąpiło w niedzielę 24 listopada 1957 roku. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Materiały źródłowe:
Biel U.; Kultura filmowa prowincji górnośląskiej. Kina,
właściciele, widzowie; WNI Poznań 2020
Jaglarz W.;
Z
dziejów Gliwickich Kin (1907-1945),
[w:]
Rocznik Muzeum w Gliwicach T. XXI
Lichecka M.; folder na XVII Gliwickie Dni Dziedzictwa
Kulturowego
https://gliwiceodnowa.pl/blog/w-starym-kinie/
http://www.wydawnictwo.wst.pl/ dostęp 1.10.2022
Der Oberschlesische Wanderer
Oberschlesien im Bild
fotopolska.eu
|
|
|
|
|
|
|