Gliwickie Metamorfozy

Śladami kolei wąskotorowej

Małgorzata Malanowicz

Zdjęcia: Ewa Hordyniak, Małgorzata Malanowicz

 

VI.2002

www.gliwiczanie.pl gliwickie_metamorfozy@op.pl  

 

 

       

       

TRASA NA TERENIE GLIWIC

       
       

 

 

MARKOWICE RACIBORSKIE WĄSKOTOROWE 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

ostatnia bocznica, kiedyś kolej docierała do stacji Plania (Płonia), skrócona w związku z budową Kanału Ulgi

miejsce, gdzie był przystanek (już po spaleniu stacji)

 

widok w kierunku Babic, kawałek za Markowicami

 

 

BABICE 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

nasyp w pobliżu Babic, mocno zarośnięty

szyna na nasypie

miejsce stacji Babice - wyjazd w kierunku Markowic

zwrotnica tamże

 

 

NĘDZA 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

stacja Nędza adaptowana na dom mieszkalny

brzozy w torach (niemal dokładnie odwzorowują szlak kolei)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tor w brzozach ( a czasami w środku mrowiska)

 

 

NĘDZA SZYMOCICE 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

przejazd przez drogę (w lewo droga na Górki, na wprost przejazd kolejowy)

przejazd (ten sam, ale widok wzdłuż trasy kolei)

 

 

 

 

 

 

widoczny jaśniejszy ślad przecinki kolejowej w lesie i zarys nasypu

 

 

SZYMOCICE WĄSKOTOROWE 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

  peron

widok trasy - przecinka przez las

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ślad nasypu z szyną

zachowane szyny

 

 

PAPROĆ 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

 

 

koniec trasy za Paprocią

stacja Paproć w 1977 roku dojazd do stacji

 

 

 

 

 

stacja Paproć obecnie

 

 

 

 

 

odjazd ze stacji

 

 

 

 

 

krzyż przy trasie

 

 

 

 

 

widok z mostu

 

 

RUDY 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

stacja Rudy w 1910 (spalona w 1945)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

stacja Rudy dziś

  brama

wieża wodna

lokomotywownia

 

 

STANICA 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

stacja Stanica w 1977 roku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

stacja dziś

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

adaptacja budynku stacji na budynek mieszkalny

tory przychodzą z oddali ...................................... i biegną w dal

 

 

PILCHOWICE 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

 

stacja Pilchowice w 1977 roku

 

stacja dziś

 

magazyny kolejowe

 

 

 

 

 

stary rozkład jazdy

rozjazd

przejazd przez drogę (z kierunku Stanicy)

 

 

PILCHOWICE-BIERAWKA 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

trasa Pilchowice-Bierawka obok cmentarza

ścieżka rowerowa wzdłuż linii kolejowej

 

 

NIEBOROWICE 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

 

kolejka przed stacją Nieborowice w 1979 roku

 

budynek stacji dziś

 

 

 

stacja dzisiaj

 

semafor

most kolejowy obok drogi

 

 

MYSIA GÓRA 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

przystanek osobowy

 

 

MYSIA GÓRA-BOJKÓW 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

most nad drogą

 

 

BOJKÓW GÓRNY 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

 

próg peronu

 

baaardzo zarośnięte torowisko

resztki podkładów

 

 

TRASA BOJKÓW GÓRNY - BOJKÓW 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

 

tory przekraczają ul. Knurowską

 

resztki torów wzdłuż ulicy Warzywnej

resztki nasypu wiodą polami. przez które trudno się dostać nawet rowerem...

 

 

BOJKÓW GŁÓWNY 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

 

Budynek stacji - zniszczony, ale zamieszkany

 

z tej perspektywy wygląda korzystniej

 

 

TRASA BOJKÓW-KOPALNIA GLIWICE 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

 

wiadukt nad torami "normalnej" szerokości

 

ścieżka rowerowa wzdłuż dawnego nasypu kolei

 

resztki oznaczeń torowiska (tory rozkradzione co do jednego)

 

przekraczamy ul. Bojkowską i zbliżamy się do kopalni "Gliwice"

 

 

KOPALNIA GLIWICE 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

 

dawny peron i budynek stacji pod kopalnią "Gliwice"

 

droga wjazdowa do kopalni

pod koniec działania kolei wąskotorowej - stację pod kopalnią przeniesiono na drugą stronę drogi wjazdowej

 

 

TRYNEK 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

Ta straszna rudera z powybijanymi oknami to dawny budynek stacji GLIWICE-TRYNEK

 

 

TRASA TRYNEK - ŚRÓDMIEŚCIE I DALEJ.... 

(Jeżeli chcesz dokładniej się przyjrzeć - kliknij na zdjęcie)

 

torowisko przy lodowisku "Tafla"

 

mostek kolejowy nad Kłodnicą w parku Chrobrego

 

tory przekraczają ulicę Robotniczą....

 

a następnie rozgałęziają się i jedna odnoga skręca w lewo wzdłuż ul. Franciszkańskiej aż przekracza ul. Hutniczą

 

tak kiedyś wyglądała trasa kolei wzdłuż ul. Dubois - ta woda to Kanał Kłodnicki - zasypany przez Niemców w 1908 roku. W perspektywie widać most na ul. Zwycięstwa. Miejsce tu widoczne to rejon obecnego targowiska "Balcerek"

 

 

 

 

 

 

a tyle z tych torów zostało dzisiaj - ul. Dubois wejście na "Balcerek" 

 

resztki torowiska na ul. Dubois

 

ostatni tor na ul. Dubois - jest jednocześnie ostatnim torem jaki pozostał z kolei wąskotorowej w Gliwicach. Kolej przechodziła dalej - prawdopodobnie dochodziła aż do portu, ale tam już nie zostało nic...

   

 

 

   Teraz wypadałoby napisać jakieś podsumowanie - ale co tu podsumowywać. Po prostu płakać się chce. Trasa Rudy-Gliwice jest nie do odtworzenia. W zasadzie 90% torów jest rozkradzione i to wraz z podkładami. Stacje zaadaptowano na domy mieszkalne, albo popadły w ruinę. Tylko nasz upór pozwolił nam znaleźć te mizerne resztki dawnej trasy. Ślady, których istnienia niekiedy trzeba się domyślać. W rozgrabione i zdewastowane miejsca wraca przyroda, litościwie zasłaniając niechlubny koniec kolei wąskotorowej.

 

 

Materiały źródłowe:

E.Wieczorek, K.Soida, Koleją wąskotorową do Rud, Katowice 2002

 

Zdjęcia archiwalne:

Krzysztof Soida, Zbigniew Pielecki, zbiory PKT Katowice, stare pocztówki

Mapy: na podstawie mapy opracowanej przez Jakuba Halora ze strony www.gkw.pl