|
|
|
|
|
Pomysł budowy kolei wąskotorowej wiąże się bezpośrednio z powstaniem na Śląsku przemysłu wydobywczego i hutniczego. Budowane ogromne zakłady potrzebowały sprawnego i taniego środka transportu wewnątrzzakładowego. Stała się nim właśnie kolej wąskotorowa. Sieć wąskiego toru oplotła dosłownie cały przemysłowy Górny Śląsk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wagoniki były na tyle lekkie, że dało się je popychać nawet ręcznie. Zaletą były też ich małe rozmiary, co pozwalało na wciśnięcie się torowisk w różne zakamarki huty czy kopalni.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieocenione usługi dała przy transporcie odpadów hutniczych na hałdy, gdzie bardzo słabe i niestabilne podłoże nie pozwalało na użycie ciężkiego transportu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zastosowanie wagonów osobowych wspomogło organizację pracy zakładów, przy których powstawały przystanki osobowe. Pociągi dowoziły górników i hutników niemal pod bramę zakładu. Te same torowiska wykorzystano podwójnie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KALENDARIUM |
|
|
|
|
|
|
|
1845 – Do Gliwic dotarła normalnotorowa kolej żelazna
|
|
|
|
|
|
|
1895 – Ukończono budowę odcinka państwowej kolei wąskotorowej z Makoszów, przez Maciejów Śląski do zakładów Huldschynsky Werke – późniejsza huta 1-go Maja i Huta Gliwice
|
|
|
|
|
|
|
1899 – Oddano do eksploatacji trasę prywatnej kolei wąskotorowej z gliwickiego Trynku do Rud
|
|
|
|
|
|
|
1914 – Pomiędzy Rudami a Gliwicami kursowało już 6 par pociągów
|
|
|
|
|
|
|
1921 – Wąskotorowy pociąg pancerny „Kabicz” działał w rejonie Gliwic (okres powstań śląskich)
|
|
|
|
|
|
|
1925 – Początek eksploatacji wagonów motorowych i jedynego elektrowozu w dziejach linii Gliwice – Rudy
|
|
|
|
|
|
|
Lata 20-te XX wieku – Cena biletu z Trynku do Rud wynosiła:
2 klasa – 2,10 marki,
3 klasa – 1,40 marki,
a z Trynku do Raciborza odpowiednio 4,40 i 2,90 marki
|
|
|
|
|
|
|
1945 – Rosjanie spalili dworce w Bojkowie, Pilchowicach, Rudach, Szymocicach, Babicach i Markowicach, rozszabrowali sporą część torowisk
|
|
|
|
|
|
|
1945 – Odcinek Trynek – Racibórz włączono do sieci PKP
|
|
|
|
|
|
|
1950 – Pomiędzy Rudami a Gliwicami kursowało już 8 par pociągów
|
|
|
|
|
|
|
1955 – Przewieziono rekordową liczbę pasażerów: 1.834.400
|
|
|
|
|
|
|
1968 – Wprowadzono do użytku pierwsze lokomotywy spalinowe
|
|
|
|
|
|
|
1972 – Zlikwidowano bocznicę do Fabryki Lin i Drutu w Gliwicach
|
|
|
|
|
|
|
1984 – Ostateczne wycofano z ruchu lokomotywy parowe
|
|
|
|
|
|
|
1989 – Wybudowano nowy przystanek Gliwice Śródmieście (przy ul. św. Katarzyny)
|
|
|
|
|
|
|
1991 – Z Gliwic do Rud odjechał ostatni rozkładowy pociąg osobowy
|
|
|
|
|
|
|
1993 – Wpisano linię Gliwice Śródmieście – Markowice Raciborskie do rejestru zabytków
|
|
|
|
|
|
|
2003 – Wykreślono z rejestru zabytków odcinek G-ce Śródmieście – Trynek
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
HISTORIA KOLEI WĄSKOTOROWEJ GLIWICE – RUDY – RACIBÓRZ
|
|
|
|
|
|
|
Początki budowy linii kolei wąskotorowej między Gliwicami a Rudami (później wydłużonej do Raciborza) sięgają końca XIX wieku.
|
|
|
|
|
|
|
Licencję na budowę linii z Gliwic do Rud o rozstawie torów 785 mm uzyskała w 1897 roku firma „Kramer & Co.”. Przedsiębiorstwo to dotychczas zajmowało się budową linii typowo tramwajowych na terenie Górnego Śląska. Planowana linia – mimo iż początkowo była przeznaczona wyłącznie do przewozu osób – miała mieć jednak bardziej kolejowy charakter. W niewielkich miejscowościach leżących na trasie zbudowano małe stacje kolejowe. Dzięki nowej linii Bojków, Nieborowice, Pilchowice, Stanice oraz Rudy uzyskały połączenie z dużym miastem, jakim były Gliwice.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
25 marca 1899 roku ukończono budowę odcinka Trynek – Rudy o długości około 22 km i 1,5 kilometrowego odcinka od Trynku przez obecną ulicę Pszczyńską do ul. Dworcowej.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Koncesję na eksploatację nowej linii oraz na wydłużenie jej do Raciborza otrzymała spółka „Górnośląskie Tramwaje Parowe”. Ostatni fragment linii, z Markowic do Plani (dzielnice Raciborza), oddano do użytku w 1903 roku.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Warto zauważyć, że połączenie z siecią Górnośląskich Kolei Wąskotorowych nastąpiło dopiero w 1906 roku, poprzez wybudowanie odcinka ze stacji Trynek do stacji Gliwice Wąskotorowe.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Początkowo odcinek Rudy – Trynek był obsługiwany przez lokomotywy parowe.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W czasie Powstań Śląskich przewozy zawieszono. Ciekawostką może być fakt, iż w trakcie trzeciego powstania, w rejonie Gliwic działał wąskotorowy pociąg pancerny. Składał się on z opancerzonej lokomotywy parowej oraz dwóch opancerzonych węglarek ze stanowiskami dla karabinów maszynowych. Nazwano go „Kabicz” – od nazwiska ppor. E. Kabicza, dowódcy batalionu w 7 pułku gliwickim.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W latach 1925-1926 wprowadzono do eksploatacji pierwsze wagony motorowe z napędem spalinowym. Dzięki temu pasażerowie podróżujący od strony Rud do centrum Gliwic nie musieli się przesiadać na stacji Trynek do tramwaju elektrycznego.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W 1928 roku przekuto tory tramwajowe w Gliwicach na obecny rozstaw 1435 mm i konieczność przesiadki powróciła. |
|
|
|
|
|
|
W 1935 roku na linii Trynek – Racibórz pracowało 9 parowozów, 1 elektrowóz, 3 wagony motorowe, 28 wagonów osobowych, 7 bagażowych oraz 177 towarowych.
|
|
|
|
|
|