Gliwickie Metamorfozy

Szlakiem kolei wąskotorowej

Miasto Gliwice i okolica  cd. 3

Marian Jabłoński

Wojciech Kwietniewski

 

III.2008

www.gliwiczanie.pl gliwickie_metamorfozy@op.pl  

 

 

       
     Dzielnica Hutnicza to obszar, w który na stałe wrosła kolej wąskotorowa. I to od początku istnienia Starej Huty Gliwickiej, dla której tak w zasadzie zbudowano tę linię.  
       
   Rejon torów dzielnicy hutniczej stanowił niejednokrotnie tło dla amatorskich zdjęć rodzinnych.
   Pociągi podążające w kierunku Trynku przecinały następnie ulicę Robotniczą.
   Mijały Cmentarz Hutniczy i unikatowym, żelbetowym mostem z 1907 roku przejeżdżały nad Kłodnicą.
   Następnie trasa biegła przez ulicę Akademicką, Kujawską...
   ...po czym docierała do przejazdu na ulicy Pszczyńskiej i w końcu do stacji Trynek.
   Warto tu wspomnieć, iż odcinek pomiędzy Trynkiem a Hutą Gliwice (wcześniej 1 Maja) był przez pewien czas zelektryfikowany. Pracował na nim jedyny elektrowóz wąskotorowy w tej części sieci.
   Tu zaczynały i kończyły bieg pociągi osobowe do Rud. Przejazd do stacji końcowej zajmował w roku 1988 około 55 minut.
   Niecały kilometr dalej znajdował się przystanek Gliwice Kopalnia, który został wybudowany później niż pozostałe, dla ułatwienia dojazdu do pracy wzrastającej liczby górników.
   Za stacją tor przecinał ulicę Bojkowską i dalej pośród pól podążał w stronę Bojkowa.
   Przed zabudowaniami Bojkowa na trasie pojawił się niedawno nowy obiekt inżynierski – wiadukt autostrady A4. Warto zauważyć, że projektanci uwzględnili możliwość odbudowy torowiska i prześwit pod wiaduktem jest odpowiednio duży. Tym bardziej że w dokumentach i na obowiązujących mapach kolej wąskotorowa nadal istnieje, mimo tego że już dawno złomiarze wszystko rozkradli.
   Tuż za nim, tory przebiegały nad linią kolei piaskowej do Kopalni Sośnica. Stamtąd już niedaleko do stacji Bojków Wąskotorowy.
   W granicach Gliwic znajdował się jeszcze przystanek Bojków Górny. Następnie linia biegła przez Mysią Górę, Nieborowice, Pilchowice Bierawkę, Pilchowice, Stanice do Rud.
       
       
       
     W Rudach znajduje się obecnie skansen kolejowy licznie odwiedzany przez turystów.  
       
       
       
       
       

Materiały źródłowe:

 - Krzysztof Soida, „Koleje wąskotorowe na Górnym Śląsku”, Wyd. Śląsk, Katowice 1996

 - Krzysztof Soida, Edward Wieczorek, „Koleją wąskotorową do Rud. Przewodnik turystyczny”, Wyd. Apland, Katowice, 2002

 - Dziennik Zachodni, 27.12.2006

Zdjęcia:

 - Krzysztof Soida, W.Hombek, Z.Pielecki, R.Rusak, T.Roszak, A.Wilk, T.Popiel, W.Kwietniewski, M.Jabłoński

 - zbiory PKT Katowice

 - prywatne zbiory pocztówek i map