Gliwickie Metamorfozy

Szlakiem kolei wąskotorowej

wycieczka edukacyjna

Marian Jabłoński

Zdjęcia: A. Bańkowski, W. Baran, N. Czekała, M. Klimurczyk, K. Mrówka, D. i J. Turkiewicz, T. Zawada


Gliwice, IV.2008

www.gliwiczanie.pl gliwickie_metamorfozy@op.pl  

 

 

ROZPOCZĘCIE / BETONOWY MOST NA KŁODNICY

TRASA DO STACJI TRYNEK / STACJA TRYNEK

NOWE GLIWICE

TRASA DO STACJI BOJKÓW / STACJA BOJKÓW

KOŚCIÓŁ NARODZENIA NMP W BOJKOWIE

SCHRON BOJOWY ZA BOJKOWEM / POWRÓT

 

 

       
     ROZPOCZĘCIE    
       
     Po sprawdzeniu „listy obecności” i rozdaniu uczestnikom folderów historycznych można było rozpocząć tę najdłuższą z dotychczasowych wycieczek.  
       
   Przewodnikiem po świecie kolei wąskotorowej był Wojciech Kwietniewski z Gliwickich Metamorfoz, wielki pasjonat historii przemysłu w Gliwicach, a więc znawca także kolei wąskotorowej.
   W tym miejscu następował rozdział torów wąskotorowych biegnących w stronę miasta, w stronę dawnej królewskiej Odlewni Żeliwa i w stronę Rud Raciborskich.
   Historią obiektów nie związanych bezpośrednio z koleją, które wycieczka mijała po drodze, zajął się Marian Jabłoński.
   W tym przypadku zebrani usłyszeli parę słów o historii położonego nieopodal terenu będącego kiedyś filią obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu, a także o mijanym obok Cmentarzu Hutniczym, będącym pod stałą opieką członków Gliwickich Metamorfoz.
  
   BETONOWY MOST KOLEJOWY NA KŁODNICY
   Historia tego mostu sięga roku 1907, kiedy po raz pierwszy sapiąca „ciuchcia” pokonała Kłodnicę.
   Nieco dalej znajdują się tzw. pola zalewowe dla Kłodnicy oraz pusty teraz plac będący niegdyś olbrzymim basenem kąpielowym i leżącym obok – basenem żeglarskim.