|
|
|
|
|
WSTĘP
|
|
|
|
|
|
|
Ormianie to naród indoeuropejski zamieszkujący początkowo obszar Zakaukazia i Wyżyny Armeńskiej posługujący się językiem ormiańskim. W wyniku wielowiekowych emigracji, obecnie częściowo rozproszeni, tworzą 5-milionową diasporę. Ten starożytny, 3000-letni naród szczyci się bogatą kulturą i wspaniałą, choć tragiczną, historią. Jednym z filarów tożsamości Ormian jest przynależność do jednego z trzech głównych Kościołów ormiańskich. Ormianie to najstarszy chrześcijański naród na świecie – chrzest przyjęli w 301 r. n.e.
|
|
|
|
|
|
|
Sztuka ormiańska rozwijała się już od IV w. i nawiązywała do bizantyjskiego kręgu kulturowego. Najstarsze ormiańskie tradycje historyczne spisane zostały w Historii Armenii Mojżesza z Chorenu.
|
|
|
|
|
|
|
Starożytna i średniowieczna muzyka ormiańska była jednogłosowa. Jej głównymi nurtami były śpiewy ludowe, pieśni gusanów i pieśni sakralne. W liturgii kościelnej ważną rolę odgrywają tzw. szarakany (czyli hymny), z których najstarsze pochodzą jeszcze z V w.
|
|
|
|
|
|
|
Kuchnia ormiańska wpisuje się w tradycję kuchni starożytnej Azji. Istnieje od ponad trzech tysięcy lat. Pomimo różnych klęsk i nieszczęść, do dziś wraz z kulturą i religią zachowały się tradycje kuchni narodowej Ormian. Jest ona bardzo różnorodna i aromatyczna. Nazwy niektórych potraw wywodzą się z połączenia nazwy samej potrawy i naczynia, w którym ją przyrządzano. Ten schemat nazewnictwa zachował się do dziś.
|
|
|
|
|
|
|
Przygotowanie potraw wymaga dużo wysiłku i jest czasochłonne. Inną cechą kuchni ormiańskiej jest ogromna waga przywiązywana do kolejności przygotowania, która najbardziej objawia się w wyrobach cukierniczych (np. wielowarstwowa PACHLAWA lub GATHA), tzn. całą pracę dzieli się na kilka części, w których przygotowuje się mniejsze składniki, a dopiero później łączy się je w jedną całość. W bardzo szczególny sposób przyrządza się również potrawy mleczne (np. SPAS, KATHNOW) oraz zupy z dodatkiem mięsa mielonego. Sekret tkwi w kolejności przyprawiania potraw.
|
|
|
|
|
|
|
W kuchni ormiańskiej bardzo ważną rolę odgrywają szaszłyki, chleb ormiański Lawasz, a także warzywa i owoce, bowiem wykorzystuje się je do wyrobów konserwowanych lub suszy.
|
|
|
|
|
|
|
Kalendarz Kościoła ormiańskiego oparty jest, podobnie jak w innych Kościołach wschodnich, na kalendarzu juliańskim, więc większość świąt obchodzonych jest przez Ormian dwa tygodnie później niż w Kościele rzymskokatolickim. Rachuba lat w Kościele ormiańskim zaczyna się od 7 grudnia 552 r., czyli od II synodu w Dvin, i nosi nazwę: Wielkiej Ery Armenii.
|
|
|
|
|
|
|
Wyróżnia się trzy nurty Kościołów ormiańskich:
|
|
|
|
|
|
|
1. Apostolski Kościół Ormiański (Narodowy), na który składają się cztery patriarchaty:
|
|
|
|
|
|
|
– Eczmiadzyn – Armenia
|
|
|
|
|
|
|
– Antilias – Liban
|
|
|
|
|
|
|
– Konstantynopol – Turcja
|
|
|
|
|
|
|
– Św. Jakuba – Jerozolima
|
|
|
|
|
|
|
2. Kościół katolicki obrządku ormiańskiego – siedziba patriarchatu w Bzommar – Liban
|
|
|
|
|
|
|
3. Ormiański Kościół Ewangelicki – zbiorcza nazwa licznych ormiańskich denominacji protestanckich
|
|
|
|
|
|
|
Do słynnych Ormian i osób pochodzenia ormiańskiego należą:
|
|
|
|
|
|
|
– kompozytor Aram Chaczaturian
|
|
|
|
|
|
|
– bard Bułat Okudżawa
|
|
|
|
|
|
|
– pisarz amerykański William Saroyan
|
|
|
|
|
|
|
– piosenkarz francuski Charles Aznavour
|
|
|
|
|
|
|
– aktorka i piosenkarka amerykańska Cher
|
|
|
|
|
|
|
– szachista Garri Kasparow
|
|
|
|
|
|
|
– tenisista Andre Agassi (wł. Andre Kirk Agassian)
|
|
|
|
|
|
|
– konstruktor radzieckich samolotów MIG Artiom Mikojan
|
|
|
|
|
|
|
– Ignacy Łukasiewicz – wynalazca lampy naftowej i przemysłu naftowego
|
|
|
|
|
|
|
– ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski
|
|
|
|
|
|
|
– wieszcz narodowy Juliusz Słowacki
|
|
|
|
|
|
|
– poeta Zbigniew Herbert
|
|
|
|
|
|
|
– reżyser filmowy Jerzy Kawalerowicz
|
|
|
|
|
|
|
– malarz Teodor Axentowicz
|
|
|
|
|
|
|
– ks. Grzegorz Piramowicz
|
|
|
|
|
|
|
– kompozytor Krzysztof Penderecki
|
|
|
|
|
|
|
– krytyk kulinarny Robert Makłowicz
|
|
|
|
|
|
|
– aktorka Anna Dymna
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOŚCIÓŁ ŚW. TRÓJCY – KALENDARIUM
|
|
|
|
|
|
|
XV w. - Budowa szpitala i kaplicy p.w. św. Trójcy, św. Marii i św. Bartłomieja
|
|
|
|
|
|
|
1872 - Przejęcie kościoła przez gliwickich starokatolików
|
|
|
|
|
|
|
1900 - Przebudowa otoczenia kościoła
|
|
|
|
|
|
|
1922 - Przejęcie kościoła przez parafię św. Piotra i Pawła
|
|
|
|
|
|
|
1927 - Ustawienie przed kościołem figury św. Jana Nepomucena
|
|
|
|
|
|
|
1941 - Ponowne przejęcie kościoła przez starokatolików
|
|
|
|
|
|
|
1945 - Przejęcie kościoła przez parafię ormiańsko - katolicką
|
|
|
|
|
|
|
1958 - Pierwszy powojenny remont kościoła
|
|
|
|
|
|
|
1960 - Wpisanie kościoła do Rejestru Zabytków
|
|
|
|
|
|
|
1987 - Drugi remont kościoła św. Trójcy
|
|
|
|
|
|
|
1989 - Koronacja obrazu Matki Boskiej Łysieckiej w kościele św. Trójcy w Gliwicach
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOŚCIÓŁ ŚW. TRÓJCY – UL. MIKOŁOWSKA
|
|
|
|
|
|
|
Ten znany wszystkim gliwiczanom mały kościółek przy ul. Mikołowskiej jako „Kościół Ormiański” w rzeczywistości ma całkowicie inne korzenie.
|
|
|
|
|
|
|
Tu trzeba się cofnąć do XV wieku. Modnym w tamtych czasach było fundowanie przez możnych krzyży i kapliczek dla odkupienia win swoich. Już wówczas panował pogląd, że winę można odkupić pieniędzmi... Gliwicki starosta Michael Pillcator postanowił ufundować szpitalik pod wezwaniem św. Trójcy, św. Marii i św. Bartłomieja. Rzecz na owe czasy nowoczesna, gdyż wiek XV nie obfitował w szpitale dla ratowania ludzi, raczej budowano kościoły dla wsparcia duchowego potrzebujących.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dla uniezależnienia szpitala i kaplicy przyszpitalnej od kaprysów księży kościoła Wszystkich Świętych podpisano dokument, w którym Starosta Pillcator ufundował ówczesnemu proboszczowi dom z ogrodem, a ten w zamian obiecał nie mieszać się do spraw szpitala.
|
|
|
|
|
|
|
Faktem jednak jest, że szpital powstał i funkcjonował w tym miejscu doskonale, mimo że mieścił jedynie 7 chorych. Szpitalik wielokrotnie był budowany od nowa, gdyż i pożary (1601, 1711, 1813 rok), wichury (1711 rok) i powodzie (1858 rok) go nie oszczędzały. Kolejna odbudowa zakończyła się w roku 1838 i wtedy kaplica szpitalna dostała dzwon do wieżyczki a także zamurowano pod ołtarzem skrzynkę powleczoną woskiem z drobnymi przedmiotami i kroniką miasta.
|
|
|
|
|
|
|
Wg spisu z roku 1860 do szpitala należały: zabudowania szpitalne i kaplica, parcela, liczne pola, łąki i ogrody, a także znaczne sumy pieniędzy – wszystko darowane na cele dobroczynne przez gliwiczan. Wówczas w szpitalu przebywało już 12 osób, w zasadzie biedne wdowy gliwickie.
|
|
|
|
|
|
|
Budynek szpitalny wyglądał wtedy już tak jak dziś – murowany pokryty dachówką.
|
|
|
|
|
|
|
W roku 1872, na prośbę Starokatolików gliwickich (zbliżonych zasadami do protestantów) burmistrz Gliwic – Teichert przekazał im szpital wraz z kaplicą, co było powodem niesnasek między gliwickimi katolikami i starokatolikami zgromadzonymi wokół kościoła św. Trójcy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ciekawym faktem będzie sprawa kłótni księży katolickich i starokatolickich o kościół. Oskarżono wtedy nawet księdza katolickiego, iż ukrył obrazy i sprzęt liturgiczny z ołtarza pozostawiając gołe ściany świątyni. Do złudzenia przypomina to sytuację z pierwszych lat XXI wieku, gdy kościołem zarządzają już Ormianie.
|
|
|
|
|
|
|
Niezależnie od osoby zarządzającego, szpital nadal przyjmował chorych i biednych wypełniając wolę swego fundatora sprzed blisko 500 laty.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Około roku 1900 sprzed kościoła usunięto stare lipy, posadzono krzewy i kościół stał się ozdobą ul. Mikołowskiej. Przesunięto i ogrodzono krzyż przed kościołem poszerzając jednocześnie chodnik od ulicy.
|
|
|
|
|
|
|
W następnych latach stan liczebny starokatolików znacznie zmalał, przez co katolicy na swój wniosek otrzymali w 1922 od rady miejskiej kościół św. Trójcy na powrót w swe ręce. Bardzo szybko dzięki fundatorom odnowiono cały obiekt i odtąd służył on wiernym katolickiej parafii św. Piotra i Pawła do odprawiania różnych mszy, m.in. mszy dla głuchoniemych.
|
|
|
|
|
|
|
W roku 1941 kolejny raz kościół zmienił użytkownika. Została nim na powrót gmina starokatolicka popierana wówczas przez nazistów.
|
|
|
|
|
|
|
W roku 1927 na plac przed kościołem trafiła figura św. Nepomucena. Jej autorem jest rzeźbiarz opawski Johannes Nitsche (autor mi.in. rzeźby Neptuna z Rynku).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ta 200-letnia figura stała do tej pory przy moście św. Jana nad Ostropką, który istniał kiedyś u wylotu ul Basztowej. Dziś w tym miejscu mniej więcej zaczyna się zieleniec i parking samochodowy przy ul. Dworcowej.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczne powodzie bezustannie zagrażały figurze. Zerwanie mostu i częściowe zasypanie rzeczki przyśpieszyło decyzję o jej przeniesieniu, tym bardziej, że rok 1927 przyniósł zakończenie prac przy zakrywaniu Ostropki pod jezdnią. Most św. Jana okazał się już zbędny, a więc i figura św. Nepomucena mogła zmienić miejsce.
|
|
|
|
|
|
|
Czasy powojenne to nowy, kolejny użytkownik kościoła.
|
|
|
|
|
|
|
Wraz z przesiedleńcami ze wschodu trafia do Polski obraz Matki Boskiej Łysieckiej przywieziony przez ostatniego proboszcza ormiańskiego ze Stanisławowa. Obraz trafia w roku 1950 do Gliwic, właśnie do kościoła św. Trójcy.
|
|
|
|
|
|
|
Ormianie już w 1945 roku zajęli kościół opierając się na protokole zdawczo-odbiorczym dokonanym 28 września 1945 roku przez Starostwo Grodzkie w Gliwicach i ks. Kazimierza Roszko, dotychczasowego proboszcza ormiańsko-katolickiej parafii w Horodence koło Stanisławowa.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W 1950 roku Kazimierz Roszko przywiózł do Gliwic także pozostałe ruchome mienie z ormiańskiego kościoła z Łyśca pod Stanisławowem. Wyjęto wtedy z ram obraz św. Trójcy i umieszczono obraz Matki Boskiej Łysieckiej, a obraz św. Trójcy służył jako podnoszona zasłona.
|
|
|
|
|
|
|
W 1958 roku rozpoczęto remont walącego się już kościoła. Wykonano nowy żelbetowy strop nad całością kościoła, nową ścianę szczytową od strony placu, nową stylizowaną żelbetową sygnaturkę i nową więźbę dachową wraz z pokryciem dachu. Założono nową instalację elektryczną i zamontowano piec grzewczy na okres zimy. Wybito również w ścianie zachodniej od placu dwa nowe okna. Z powodu złego stanu rozebrano neobarokowy ołtarz drewniany, który miał być zastąpiony nowym z wapienia kieleckiego. Nie doszło jednak do jego budowy, a jedynie podwyższono poziom podłogi w prezbiterium o trzy stopnie.
|
|
|
|
|
|
|
W roku 1960 cały obiekt oraz obie figury znajdujące się w jego otoczeniu zostały wpisane do Rejestru Zabytków Województwa Katowickiego pod nr 321/60.
|
|
|
|
|
|
|
W roku 1987 rozpoczęto kolejny remont przeprowadzany na koszt rodzin ormiańskich – Emilii Agopsowicz z Krakowa, Andrzeja Kotowskiego z Gliwic, Karena Arustumiana z Katowic.
|
|
|
|
|
|
|
W roku 1989 obraz Matki Boskiej Łysieckiej z kościoła św. Trójcy został koronowany koronami poświęconymi przez papieża Jana Pawła II na Jasnej Górze podczas jego drugiej pielgrzymki do Polski.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Współczesne wnętrze kościoła św. Trójcy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Księża ormiańscy podczas odprawiania mszy w kościele św. Trójcy.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|