„GLIWICKIE METAMORFOZY” |
Główna
Kluczowa Sztolnia Dziedziczna
|
Małgorzata Malanowicz
Zabrze 2018 |
|
www.gliwiczanie.pl |
|
gliwickie_metamorfozy@op.pl |
|
POWRÓT
NA SZLAK
|
|
|
|
|
Główna Kluczowa Sztolnia Dziedziczna (Haupt-schlüsselerbstollen)
powstała w latach 1799−1863. Inicjatorem jej powstania był hrabia
Fryderyk Reden, a jej celem było odwodnienie pól górniczych dla pierwszych kopalń węgla
kamiennego na Śląsku. Budowę rozpoczęto 23
czerwca 1799 roku, a jej uroczyste
poświęcenie nastąpiło 10 października 1800 roku.
Pierwsze transporty odbywały się prawdopodobnie już od 1806 roku, kiedy
zbudowano część Kanału Kłodnickiego pomiędzy ujściem sztolni a hutą w
Gliwicach. W 1810 roku ukończono pierwszy spławny
odcinek o długości ok. 2,5 km doprowadzając go do głębokości
38 m pod powierzchnią ziemi. (w 1822 roku oddano do
użytku cały Kanał Kłodnicki z ujściem w Koźlu).
Wylot sztolni
znajdował się w obecnym centrum Zabrza (przy dzisiejszej ul.
Karola Miarki), w dolinie rzeki Bytomki na wysokości 231,4m nad poziomem morza, a więc w
jednym z najniżej położonych punktów Górnośląskiego Zagłębia
Węglowego. Węgiel transportowano łodziami, a
pod ziemią na trasie sztolni znajdowały się między innymi
porty załadunkowe, mijanki dla łodzi. W
miejscu wylotu Kanału Sztolniowego znajdował się port przeładunkowy z
basenem, port
umożliwiał prowadzenie przeładunku węgla z łodzi na barki,
którymi węgiel transportowany był dalej do huty gliwickiej.
Pomimo, iż Kanał Sztolniowy miał znaczenie lokalne, łączył
się z Kanałem Kłodnickim umożliwiając dalszą drogę Odrą, aż
do portu w Szczecinie. Zabrzański odcinek sztolni pełnił
funkcję podziemnej drogi transportowej do końca lat
trzydziestych
XIX wieku.
Sztolnia o wysokości ok. 2,5 m i szerokości ok. 1,6 m
w świetle, łączyła kopalnię „Królowa Luiza”
w Zabrzu z kopalnią „Król” w Chorzowie i licząc
14 km długości, była w chwili uruchomienia najdłuższą sztolnią w
Europie. Różnica poziomów między końcem
sztolni w Chorzowie a jej ujściem w Zabrzu wynosiła ok.12,35 m; wynika z tego, że średnie nachylenie sztolni było
nieduże, bo 0,87m na 1 km. Realizacja
tego przedsięwzięcia była możliwa dzięki zastosowaniu wielu
nowatorskich rozwiązań technicznych, ponieważ prace były
prowadzone w trudnych warunkach geologicznych. Sztolnię
drążono przy pomocy przeciwprzodków prowadzonych z 22 tzw. świetlików oraz kilku szybów na terenach kopalni
„Król” w
Chorzowie. Prace górnicze prowadzono posługując
się żelaznymi klinami wbijanymi w kamień za pomocą młotków,
prowadzone były również prace strzelnicze. Sztolnia posiadała
obudowę częściowo drewnianą a częsciowo murowaną z kamienia lub cegły. W
celu łatwego minięcia się łodzi płynących w przeciwnych
kierunkach wybudowano poprzez rozszerzenie sztolni pięć
mijanek.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W kopalni „Królowa Luiza” węgiel ładowany był w
przodkach do sosnowych skrzyń, okratowanych stalowymi
płaskownikami i obręczami, o pojemności ok. 370 kg.
Ustawiano je na platformach, ciągniętych po torach ręcznymi kołowrotami lub
końmi. Chodnikami i pochylniami dowożono w ten sposób urobek do brzegów
sztolni i ładowano na łodzie. Możemy to zobaczyć na zachowanych rysunkach
technicznych. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ujście sztolni obudowano
murem z czerwonej cegły o szerokości ok. 4,5 m i wysokości
ok. 3 m. Brzegi ujścia obudowano długimi na
kilkanaście metrów ścianami z kamienia o wysokości ok. 3 m,
które kończyły się łukowato w brzegach kanału. Łodzie wypływające ze sztolni dopływały do portu
przeładunkowego, gdzie skrzynie z węglem były przenoszone za
pomocą specjalnego żurawia na większe barki zabierające po
18 skrzyń. Barki z węglem były holowane na linach przez idących
po brzegu ludzi do huty w Gliwicach i ewentualnie dalej do
Odry.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wydobycie węgla
wzrastało bardzo szybko osiągając w 1816 roku 34166 ton;
tymczasem sztolnią można było przewieźć tylko do 12 tys. ton
urobku rocznie. Ponadto transport ten był dość powolny, więc kiedy w roku
1830 ukończono budowę drogi łączącej Chorzów z Gliwicami, stała się ona
poważną konkurencją wobec drogi wodnej. O całkowitym zaniechaniu transportu
przesądziło rozpoczęcie w 1842 roku eksploatacji węgla poniżej poziomu
sztolni, wskutek wyczerpania się zasobów węgla leżących ponad nią.
Przez pewien czas sztolnia służyła
jeszcze do odprowadzania wody czerpanej pompami z niższych poziomów.
Pozbawiona konserwacji ulegała niszczeniu zamieniając się w błotnisty kanał. Ostatecznie użytkowanie
sztolni zakończono w 1950 roku, kiedy
zadecydowano o zasypaniu odcinka kanału między zabrzańską
kopalnią, a gliwicką hutą. W 1953 roku zburzono i zasypano wylot. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pierwsze, nieformalne eksploracje miały miejsce już w 1999 roku.
Największymi przeszkodami były wielkie ilości zalegającego mułu i słaba
wentylacja, jednak najważniejsze było stwierdzenie, że
Sztolnia zachowała się w bardzo dobrym stanie. W dodatku natrafiono na
unikatowy, XIX-wieczny chodnik, wydrążony w pokładzie węgla nr 510.
W 2000 roku przy Skansenie
„Królowa
Luiza”
zostało zawiązane
Stowarzyszenie
„Pro Futuro”
mające na celu udostępnienie zabrzańskiego odcinka sztolni dla ruchu
turystycznego.
Prace rozpoczęto od
odkopania szybu
„Carnall”
do poziomu minus 40 m, a następnie szybu
„Wilhelmina”,
który połączył Sztolnię i chodnik w pokładzie nr 510 z dawnymi wyrobiskami
„Królowej
Luizy” przy ul. Sienkiewicza. Odkopanie
szybu „Carnall”
umożliwiło prowadzenie prac jednocześnie z dwóch kierunków: od szybu i od
wylotu przy ul. Miarki. Szacuje się, że wydobyto prawie 19 tysięcy ton
mułu. W
warstwach mułu, który w tym przypadku spełnił funkcję konserwacyjną,
odkryto wiele interesujących przedmiotów, które są prawdziwymi skarbami z
uwagi na ich wartość historyczną. Są to fragmenty drewnianych koryt, belki,
żelazny wagonik na urobek, narzędzia górnicze, a także dwie znakomicie
zachowane stuletnie łodzie transportowe.
Po wybraniu mułu okazało się, że sztolnia stanowi ważny kanał odprowadzający
wody gruntowe z centrum Zabrza. Zagwarantowanie funkcji odwadniania musiało
zostać uwzględnione w procesie rewitalizacji. Docelowo nadmiar wód
zbierających się w Sztolni będzie przepompowywany do rzeki Bytomki.
Równolegle z podziemnymi pracami górniczymi budowano i
rewitalizowano część naziemną Sztolni, obejmującą trzy lokalizacje: Szyb
Wilhelmina, Szyb Carnall i wylot Sztolni w centrum miasta. Wykonano też nowy
szyb wentylacyjny ze
stacją wentylatorów.
Przedsięwzięcie sfinansowano ze środków unijnych, a także miejskich,
wojewódzkich i rządowych.
Nazwa
„Sztolnia
Królowa Luiza”
to nazwa współczesna, stworzona z myślą o prowadzeniu ruchu turystycznego w
połączonych ze sobą obiektach:
Głównej Kluczowej Sztolni Dziedzicznej i kopalni
„Królowa
Luiza”.
Zabytkowe obieky kopalni to nadszybie, budynek 100-letniej
(działającej) parowej maszyny wyciągowej, rozdzielnia 6 kV, sala sprężarek,
zmiękczalnia, akumulatorownia i łaźnia łańcuszkowa. Zrewitalizowano
też 31-metrową wieżę wyciągową, z której podziwiać można panoramę Śląska.
Ostatecznie we wrześniu 2018 roku udostępniono dla ruchu turystycznego trasę
wodną i nią teraz popłyniemy. |
mapę można powiększyć otwierając w nowym oknie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
prototyp
wykrywacza metanu :)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
podziemny port
przeładunkowy
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dla
wzmocnienia efektu, w tym miejscu było naprawdę gorrrrąco....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
tu najbardziej
widać, dlaczego warto siedzieć w pierwszej łodzi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
nie bardzo rozumiem roszadę z tymi wylotami
|
|
|
|
|
|
|
Stąd specjalny autobus odwozi z powrotem tych, którzy zostawili
samochód przy wejściu. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Materiały
źródłowe:
Wstępne sprawozdanie z inwentaryzacji obiektów przemysłowych w
województwie śląskim, Katowice, styczeń 2012
Jurkiewicz J.G.; GŁÓWNA KLUCZOWA SZTOLNIA DZIEDZICZNA -
najdłuższa budowla hydrotechniczna w europejskim górnictwie
węglowym; www.podziemia.pl
Zdjęcia archiwalne:
Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, pobrane ze strony muzeum 2006
r.
fotopolska.eu Mapy:
www.sztolnialuiza.pl dostęp 12 października 2018 |
|