Gliwickie Metamorfozy

Ulica Dworcowa c.d. 2

Marian Jabłoński

Zdjęcia:

Aka, A. Matwiejew, E. Hordyniak, M. Jabłoński, P. Węgierek,

Gliwice 2009

www.gliwiczanie.pl gliwickie_metamorfozy@op.pl  

 

 

       
   Przed Kinem „ Amor” usytuowany był hotel „Zur Loge” – „Hotel przy Loży”. Nazwa pochodziła od wcześniejszego budynku, w którym zgromadzenia odbywała gliwicka Loża Masońska. Hotel posiadał z tyłu spory ogród używany w okresie letnim przez restaurację hotelową.
       
   Po wojnie istniało tu Technikum Łączności oraz Centrala Radiofoniczna nadająca programy dla mieszkańców miasta za pomocą sieci drutów i głośników, tzw. „kołchoźników” umieszczonych w każdym prawie gliwickim mieszkaniu.
   Nie można zapomnieć o pomnikach na tej ulicy. Stały tu w różnych okresach w sumie dwa pomniki. Pierwszy z nich to pomnik Jahna – przedwojennego propagatora kultury fizycznej i sportu. Jego imieniem przed wojną nazwany był stadion przy ul. Okrzei. Podobno pomnik czeka na odkrywcę zakopany w ziemi. Stał przy wylocie al. Przyjaźni na ulicę Dworcową.
   Drugi pomnik to rzecz już powojenna, albowiem na terenie po zburzonej zabudowie przy ul. Dolnych Wałów utworzono skwer (ten dzisiejszy zresztą), a na jego skraju postawiono pomnik dziękczynny Armii Radzieckiej – Wyzwolicielce. Stał krótko, w zasadzie niewielu gliwiczan go pamięta.

                        

fot. nadesłała "Aka"

   Wojna to dla ul. Dworcowej ciężki okres – tędy przetaczały się kompanie czołgów zdążające w stronę Rybnika oraz Tarnowskich Gór. Ale nie ma się czemu dziwić – porządnie wytyczona kilkaset lat temu droga służyła wszystkim i zawsze.
   Mapy z roku 1957 podają, że na Dworcowej pod nr 27 istniał „Bar Krakowski”, a pod nr 30 – „Jadłodajnia Jarosz”. „Bar Krakowski” otrzymał w późniejszych latach nazwę „Bistro”.
   Od początku istnienia linii tramwajowych w Gliwicach ul. Dworcowa była w nią wyposażona. Tramwaj wjeżdżał od strony pl. Piastów (Germaniaplatz).
   Po zmianach tras, przez krótki odcinek ul. Dworcowej poprowadzona była linia tramwajowa – tramwaj lini „1” zdążający w kierunku ul. Z. Starego, oraz tramwaje lini ”2” oraz „2bis” jadące na ul. Pszczyńską, w pobliże dworca kolei wąskotorowej na Trynku. Linie te zamknięto definitywnie w latach 1987/88.

fot. Piotr Węgierek

   Około roku 1990 po części ul. Dworcowej prowadziła awaryjna linia tramwajowa „4”. Tramwaj zjeżdżał istniejącym jeszcze starym torowiskiem z ul. Zwycięstwa w ul. Konstytucji, potem krótki odcinek jechał Dworcową, by skręcić w ul. Dolnych Wałów i dalej podążać ustaloną trasą.
   Od kiedy zaczęto nazywać w mieście ulice – droga, o której mówimy, nazywała się Bahnhofstr. Zaraz po zakończeniu wojny przemianowano ją oczywiście na ul. Dworcową.
   Ale już w 1949 r. nazywała się ul. Gen. Stalina. Wraz z jego śmiercią w 1953 r. ulica wróciła do swej pierwotnej nazwy – Dworcowa.
   W roku 1975 zmieniono nazwę na ul. 1-go Maja i zdecydowano, że będzie się zaczynać tuż przy Nowym Świecie. O co chodziło? Otóż tam właśnie mieścił się Komitet Powiatowy PZPR i tam, przy skwerze, praktycznie zaczynały się i kończyły pochody pierwszomajowe.
   Do nazwy – ul. Dworcowa – wrócono w roku 1999, tworząc jednocześnie ul. Jana Pawła II. I tak jest do dziś.