|
|
|
|
|
Kanał Elbląski wraz z odnogami do Starych Jabłonek i Iławy powstawał w latach 1848 – 1876. Równocześnie z nim budowano mosty, aby ponownie połączyć tereny rozcięte przez kanał. W kolejnych latach budowano nowe konstrukcje i przebudowywano stare usprawniając komunikację rozwijającego się kraju. Solidne mosty powstawały na głównych ciągach komunikacyjnych. Budowano również tzw. Feldwegbrücken, czyli mosty dla dróg polnych, aby umożliwić okolicznym mieszkańcom dojazd do pól i łąk oddzielonych przez kanał.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oto niektóre z tych mostów funkcjonujące do dziś.
|
|
|
|
|
|
|
|
Dębinka |
|
|
|
|
|
|
|
Rok budowy: 1913
Konstrukcja: jednoprzęsłowy łukowy most betonowy
Lokalizacja: Dębinka, droga polna (Kanał Iławski)
|
|
|
|
|
|
|
|
Most zachował oryginalny kształt bryły, elewacje i bariery.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Więcej zdjęć...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dębinka – Karnity |
|
|
|
|
|
|
|
Rok budowy: 1912, remontowany 1941
Konstrukcja: jednoprzęsłowy łukowy most betonowy
Lokalizacja: droga polna z Dębinki do Karnit (Kanał Iławski)
|
|
|
|
|
|
|
|
Most zachował oryginalny kształt bryły, elewacje i bariery.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Więcej zdjęć...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kamieńczyk |
|
|
|
|
|
|
|
Rok budowy: 1909, remontowany 1941
Konstrukcja: jednoprzęsłowy łukowy most betonowy
Lokalizacja: droga łącząca Kamieńczyk z szosą Miłomłyn – Bynowo (Kanał Iławski)
|
|
|
|
|
|
|
|
Most zachował oryginalny kształt bryły, elewacje i bariery.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Więcej zdjęć...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stare Jabłonki |
|
|
|
|
|
|
|
Rok budowy: 1871
Konstrukcja: jednoprzęsłowy sklepiony przepust kamienny
Lokalizacja: Stare Jabłonki, przepust pod groblą linii kolejowej (Kanał Ostródzki)
|
|
|
|
|
|
|
Przepust zachował oryginalny kształt. Po południowej stronie grobli do przepustu przylega zbudowany równocześnie z nim most belkowy pod drogą lokalną (obecnie stalowy, pierwotnie drewniany). Most rozbudowano o dodatkowe przęsło żelbetowe w latach 1960. W przepuście i pod mostem zachowana oryginalna drewniana kładka dla pieszych z barierą od strony wody.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Więcej zdjęć...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wilamowo – Małdyty |
|
|
|
|
|
|
|
Rok budowy: 1868
Konstrukcja: jednoprzęsłowy sklepiony most kamienny
Lokalizacja: droga wojewódzka nr 519 w pobliżu Wilamowa (Kanał Elbląski)
|
|
|
|
|
|
|
Most zachował oryginalny kształt bryły.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Więcej zdjęć...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rybaki |
|
|
|
|
|
|
|
Rok budowy: 1851
Konstrukcja: jednoprzęsłowy sklepiony most kamienny
Lokalizacja: Rybaki, przejazd tuż obok drogi krajowej nr 7 (Kanał Elbląski)
|
|
|
|
|
|
|
Most zachował oryginalny kształt bryły. Bariery, pierwotnie murowane z ceglanymi tralkami, zastąpiono w latach 1930. barierami stalowymi (zachowały się oryginalne skrajne słupki). Jest to najstarszy kamienny most na kanale.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Więcej zdjęć... |
|
|
|
|
|
|